Uit een minimale positie een maximaal politiek rendement behalen in Oud-Beijerland

John Stuurman j.stuurman13 at CHELLO.NL
Sat Mar 9 17:57:55 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

D66 Oud-Beijerland heeft net als in de vorige raadsperiode uitzicht op een
plek in het college. We behielden onze enige raadszetel met gemak (een
gering verlies van 27 stemmen = 0,3%).
In de vorige periode nam ik deel aan het college en was onze "raadsmond" min
of meer gesnoerd. Nu het dualisme zijn intrede doet kunnen we in
Oud-Beijerland met één zetel waarschijnlijk 5 politici inzetten: wethouder,
raadslid en 3 burgerraadsleden. Dat noem ik uit een minimale positie een
maximaal politiek rendement behalen.

De spoeling is dun in Oud-Beijerland. Acht partijen dingen naar 19 zetels.
BINT (Beijerlands Initiatief)kreeg er 6 (was 8), SGP 3(2), VVD 3 (2), PvdA 2
(2), CDA 2 (2), GroenLinks 1 (1), ChristenUnie 1 (1) en D66 1 (1).

Tijdens de eerste coalitiebespreking vielen de PvdA, ChristenUnie en
GroenLinks af.

Naar verwachting zal de VVD het in de volgende ronde ook niet redden en
blijft de coalitie BINT, SGP, CDA en D66 (zeg maar het cement tussen lokaal
en christelijk Oud-Beijerland) in stand.

Meer oveer de onderhandelingen en achtergronden:
www.d66hoekschewaard.nl

In de Hoeksche Waard verloor D66 een zetel in 's-Gravendeel. Men ging daar
van 2 naar één. In Cromstrijen, Binnemaas en Oud-Beijerland heeft D66 ook 1
zetel.

Groet,
John Stuurman.(alsmaar op zoek naar de riemen...)