Aandacht voor Fortuyn (2)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Mar 7 14:31:53 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van Buiten wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Henk,
>
> Je bevestigt volledig mijn stelling.

Onzin.
Het is jouw conclusie, niet de mijne en dus kan er geen sprake zijn van
enige bevestiging van mijn kant.

>Je noemt het wonderbaarlijk dat Fortuyn
> succes heeft met zijn eigen methodes, en je wijst af dat hij er openlijk
> voor kiest af te wijken van campagne-methodes die verlopen volgens "gegroeid
> gebruik".

Erik,

Je ontloopt daarmee de vraag die eraan vooraf en ten grondslag ligt
namelijk, of ik "als kiezer" daarop zit te wachten. Nee dus!

Brengt dat de democratie dichter bij de burger? Nee dus!

En zit ik, als kiezer, op pimmetje te wachten die dat gaat veranderen
zonder ook maar aan te geven hoe en met wie en vooral waarom en op grond
waarvan? Nee dus!

Daarnaast maakt het mij niet uit of hij er van af wijkt en of het
succesvol is, maar of het datgene is waar ik als kiezer wel op zit te
wachten en of de door hem gebruikte methode navolging verdient.

Hoe we "de methode" ook willen/kunnen omschrijven.

En waar hij al afwijkt zie ik niet in waarom dat navolging verdient,
temeer daar het juist niets toevoegt aan hetgeen hij beloofd of zegt
voor te staan.

De verwijten gericht aan de politiek zijn ook op hem van toepassing,
meer nog dan op de gevestigde orde.

>Ik heb een afkeer van zijn standpunten, maar bewondering voor zijn
> talent om een eigen succesvolle campagne-methode te ontwikkelen.

Als het je lukt de methode die hij daarbij gebruikt te omschrijven, en
die niet de kiezer, impliciet en expliciet belazert kunnen we vervolgens
vaststellen of dat een succesvolle campagne-methode is.

En of het voeren van een succesvolle campagne een doel op zich is in de
democratie.

Die "eigen succesvolle campagne-methode", lijkt me overdreven. Het
"eigen" aan de methode is ook niet aan pimmetje toe te schrijven, maar
aan het algemeen gebrek aan kennis en inzicht(en), waar hij dan ook
dankbaar gebruik van maakt.

> Het is
> tenslotte de kiezer die bepaalt welke campagne hij/zij beloont met een stem
> en welke niet

Onzin lijkt me, maar typisch een rol die aan de kiezer wordt toebedeeld
zonder dat die er part nog deel in heeft.

>(waarbij gezegd dient te worden dat de kiezer niet altijd
> gelijk heeft...).

De noodzaak ontgaat me, maar gelukkig maar.

> Ik vindt dan ook dat D66 zich minder moet conformeren aan de "gebruiken" van
> het Binnenhof.

Wante?

>Een democratische partij zou zich moeten conformeren aan de
> behoefte aan transparantie en duidelijkheid bij de kiezer en dus niet
> primair bij de andere partijen.

Errrigg karig allemaal.
Wat heb je nog meer in de aanbieding?

> Het is verder een raar idee dat Fortuyn verplicht zou moeten zijn om te
> debateren met de gevestigde orde,

Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat als je politiek actief wilt zijn
je de discussie met de gevestigde aangaat omdat dat juist duidelijkheid
(transparantie) zou kunnen verschaffen over wat je plannen zijn.

> Tenslotte wijs ik je op de grote hoeveelheid publicaties van Fortuyn.

De man boeit me sowieso al niet (lijkt me leuk voor een avondje of zo),
en wil je dan ook nog dat ik zijn "boeken?"......

> Neem
> de moeite die eens te lezen, dan ben je een heel eind.

Kan er niet aan denken.
Straks zegt ie ook nog dat ik het uit "zijn" boeken heb.

Dat ie het maar vertelt.

> Fortuyn is hiermee
> een stuk transparanter dan de "gevestigde politici".

Nou nee, wat ontbreekt is transparantie vanwege het ontbreken van
communicatie via een debat.
Wat dat aangaat is pimmetje veel erger dan de "gevestigde politici".

>Probleem is dat media
> de inhoud van zijn boodschap niet centraal stellen, maar de rel-gerichtheid
> van Fortuyn stimuleren.

Krijgt de media nu de schuld van het non-communicatieve vermogen van
pimmetje?

> Helaas gaan andere partijen daar in mee, en vergeten
> hun eigen boodschap helder te presenteren, vanuit eigen kracht, en niet als
> reactie op Pimmetje.

Je bedoelt, een dwaze olifant dendert door de porseleinkast en niemand
heeft er nog oog voor het porselein of de kast, maar men wil zeker het
spektakel niet missen?!

Henk Elegeert