Fortuynlijk Nederland

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Thu Mar 7 13:49:25 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Joris schreef:
>Na een verlies, een zwaar verlies. Op het persoonlijk vlak op mensen die
uit de raad vallen, kennis die weg is ineens (waarschijnlijk willen ze wel
mee blijven doen). Maar een slechte uitslag..... Win ik hier, jankend
achter de pc, toch de motivatie weer waarom wij nodig zijn. Waar we voor
staan en dat we dat nog duidelijker moeten maken aan de kiezers......
Groet Joris

Voor mensen die hun ziel en zaligheid in het raadswerk hebben gelegd, zullen
vast een kater overhouden aan de uitslagen van gisteren. Het is lastig om te
verliezen als de politieke trends landelijk bepaald worden. Hierbij moeten
we wel blijven denken aan diverse uitslagen zoals bv. in Almelo, Leiden,
Zoetermeer en in het Gooi. Het blijkt dus  mogelijk om je als D66 lokaal te
onderscheiden op een positieve manier, zowel in oppositie als in het college
van B&W. Mijn complimenten voor de D66-ers die dit kunststukje uitgehaald
hebben! Dit vereist van D66-ers een krachtig en gefocussed optreden,
duidelijkheid en herkenbaarheid voor de inwoners. Helaas is het vele D66-ers
niet gelukt om dat aan de inwoners van hun gemeente te laten zien. En of dat
aan de D66-ers zelf ligt laat ik in het midden.

Ik zie het risico dat ik mensen op hun tenen trap, maar ik heb weinig
medeleven met raadsleden wiens leven op de kop staat doordat ze hun zetel
verliezen. Als het raadslidmaatschap een volledige taak- en levensvervulling
wordt voor mensen, dan is er iets niet goed. Zo kan ik niet geloven dat deze
mensen voldoende afstand hebben tot hun eigen functie/belang en hun eigen
functioneren. Een politieke functie is leuk, het vervullen ervan een eer,
maar kan geen reden voor bestaan zijn. Niet financieel, maar ook niet
emotioneel. Een politicus moet ieder moment zijn/haar functie kunnen en
durven neerleggen, als het hoger belang dat vereist of afdwingt.
D66-ers die nu persoonlijk in de war raken omdat ze hun zetel verliezen wens
ik toe dat ze hun eigen rol in de politiek snel weer kunnen relativeren. En
dan verder kijken of ze D66 en het algemeen belang op een andere manier
kunnen dienen. Want onze idealen zijn nog niet gerealiseerd, en daar moet
nog heel wat voor gebeuren!

Groeten, Erik