Aandacht voor Fortuyn (2)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Mar 7 14:51:59 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van Buiten wrote:

> Beste Lenny,
>
> Het recht om te kiezen beschouw ik als "heilig".

Erik,

Daar ben ik blij mee.

> Dat is voor mij de basis
> van onze democratische rechtstaat.

De democratische rechtstaat ontleent daaraan ook haar recht(en).

> Dat wil niet zeggen dat ik vindt dat de kiezer met dat recht altijd de goede
> keuze maakt,

Je bedoelt dat er kiezers zijn die jouw keuze niet navolgen?

> Hitler heeft immers ook vele stemmen gekregen.

Destijds was de democratie nog niet beschermt tegen ondemocratische
elementen.
Betwijfel overigens of dat nu wel het geval is.
Iemand dir de arena lijkt te gaan betreden zoals pimmetje, lijkt me
niets met democratie te maken hebben maar enkel met de mogelijkheden van
het kiesstelsel.

Ik zie niets in een (aard)verschuiving, zonder transparantie over "wie"
dat gaat toetreden en met welk helder doel vooraf.

Dat dient op geen enkel wijze de democratie.

>Lijkt me toch
> een foute inschatting van de kiezer te noemen.

Welke fout is er dan gemaakt, volgens jouw?

> Gelukkig kan de kiezer in
> een volwaardige democratie bij de volgende verkiezingen eventuele fouten
> rechtzetten en een nieuwe/andere keuze maken.

Hoe dan? Staan alle tijdens de vorige verkiezing verkozenen ook weer
opnieuw op de kandidaten lijst, en wordt de kiezer de mogelijkheid
geboden daarvoor te kiezen?

>Een verkiezingsuitslag is voor
> mij niet absoluut, maar het beginpunt voor de volgende verkiezingen.

Clientisme?

> In Nederland bewijzen de enorme hoeveelheden 'zwevende kiezers" dat ze
> iedere verkiezing weer opnieuw kijken welke partij de beste ideeen heeft en
> welke partij die ideeen het beste kan realiseren.

Kan het bewijs daarvoor niet vinden.

>Het gegeven dat kiezers zo
> massaal overstappen naar andere partijen, geeft aan dat ze kritisch kijken
> naar politieke partijen, maar ook naar hun eigen uitgebrachte stem van 4
> jaren terug.

Waar heb je het over?
Kiezers of partijleden?
Van politieke partijen is bekend dat daar juist een teruggang plaats
vindt in het ledental.
En dat de burger andere wegen zoekt om werkelijk te kunnen participeren.

>.....alle politieke partijen zich permanent moeten
> bewijzen ten opzichte van de kiezers.

Mee eens.
Maar, politieke partijen moeten zich gaan (her)bezinnen op de rol die
zij (weer) spelen in de democratie als de onze.

Henk Elegeert