NRC: Stuk Paul Scheffer online

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Mar 6 11:11:32 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 10:48 06-03-2002 +0100, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>Slimme kerel, aardig stuk. Eindelijk iets opbouwends. Als iemand het
>  een beetje omwerkt -beetje een D66-sausje er overheen- dan is er ein-
>  delijk een leuk alternatief voor zowel gevestigd als rechts-radicaal.

Sim wel, maar wel iemand die nooit erín stapt. Ik ken Scheffer al heel
lang. Waaide altijd met de wind mee. Was in de jaren zeventig idolaat van
louis Althusser, een redicale marxist uit Parijs. Daar reisde Paul dan als
CPN-er naar toe (zelf studeerde ik ook in Parijs en had een bloedhekel aan
de Parijse marxisten die tegen het Stalinisme aanschurkten. Althusser heeft
later in een vlaag van woede zijn vrouw gewurgd, lekkere man was dat).
Affiijn: Scheffer heeft altijd de juiste mode aangevoeld en zich nooit echt
willen committeren. In het stuk nu zegt hij ook niet zo bar veel nieuws.
Dat de Paars-partijen naar zichzelf kritisch moeten kijken. Goedemorgen,
dat roepen enkelen op deze lijst al jaren, waaronder jij en ik. Dat
immigratie tot problemen leidt, en dat we die problemen moeten erkennen.
Waar dacht hij dat van Boxtel al jaren mee bezig was?

Nee, voor mij is Scheffer een veredelede intelllectuele DeeJay die een goed
gevoel heeft voor het juiste verhaaltje, en dat verhaaltje elegant kan
neerpennen, maar zelf niet in staat is een stap naar  politieke
verantwóórdelijkheid te maken.

Morgen gaan we de landelijke campagne in: let's burn rubber!