administratieve lastenvermindering

gerard kupfer gerard at KUPFER.DEMON.NL
Wed Jun 26 21:52:50 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Geachte ms. Giskes,

Met belangstelling las ik via D66-emailservice het document over het
onderwerp.
>21-06-2002 - Gemiddeld is een bedrijf in Nederland elk jaar € 13.000 kwijt
aan allerlei door de overheid veroorzaakte administratieve lasten. En dat
wordt elk jaar meer. Die trend moet nu eindelijk eens worden omgebogen,
vindt D66 woordvoerder Francine Giskes.
Administratieve lasten zijn een doorn in het oog van het bedrijfsleven,
vooral van het midden- en kleinbedrijf. Enkele jaren geleden heeft de
overheid zich vastgelegd op een administratieve lastenvermindering van 25%.
Vorig jaar bleek nog geen kwart daarvan te zijn bereikt. Op initiatief van
D66 kwam toen alsnog een plan tot stand om die reductie tot stand te
brengen. Vorige maand bleek echter dat de administratieve laten niet zijn
gedaald, maar integendeel voor het eerst sinds jaren weer zijn gestegen.
In mijn free-lance consultingwerk gaat mijn sympathie uit naar het werk van
PUM/NMCP, welke organisatie veel met het MKB te maken heeft.
Ik hoop dan ook dat PUM D66's initiatief van harte zal ondersteunen, temeer
daar EZ een substantiële medefinancierder is.
>D66 vindt dat EZ veel te weinig grip op de zaak heeft en als coördinerend
ministerie veel voortvarender te werk moet gaan. Elk departement is nu bezig
voor zich zelf het wiel uit te vinden. Verder wordt op initiatief van D66
ook bij het verlenen van subsidies de administratieve rompslomp voor het
aanvragende bedrijf onder de loep genomen. En wordt in de gaten gehouden wat
voor een gemiddeld bedrijf de administratieve gevolgen zijn
overheidsmaatregelen.
>ICT kan nog veel meer ingezet worden om de administratieve lasten te
beperken. Het lijkt soms wel of we het digitale tijdperk nog moeten
betreden. Zo wordt nog steeds onderzocht of wettelijke voorschriften een
belemmering vormen voor het on line ontvangen en verzenden van informatie.
D66 vindt dat veel meer formulieren online moeten kunnen worden ingezonden.
Dat zou enorm schelen voor de kleinere bedrijfjes.
Doelmatig formulieren gebruik bij de belastingdienst werkt inmiddels al
enige jaren naar redelijke tevredenheid vind ik; zie ook Jorrit de Jong's
artikel rond ICT in de NRC van do. 13/06 jl..
>Tot slot: niet alleen de rijksoverheid veroorzaakt administatieve lasten.
D66 vindt dat de minister de bureaucratische rompslomp ook op gemeentelijk,
provinciaal en Europees niveau aan de kaak moet stellen.
Daar ben ik het tot slot helemaal mee eens.

m.vr.gr.,

ir.Gerard Küpfer