Consistentie

Sat Jun 22 11:48:47 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Vandaag in Het Parool rekent nota bene voormalig PvdA-voorzitter en
aankomend NOVA-presentator Felix Rottenberg alvast af met zittenblijver
PvdA-minister Klaas de Vries:
>... maakt na na heftig aandringen van de Tweede Kamer volgende week bekend
hoeveel tijd ze nog nodig heeft om tot conclusies te komen.<
>Insiders denken dat ... (hij) op een pittige schrobbering van de commissie
kan rekenen, omdat hij labbekakkerig kennis heeft genomen van de zogenaamde
dienstberichten inzake de beveiligign van Pim Fortuyn.
Op de dramitische avond van de moord op Fortuyn beleefde De Vries toch al
een miezerige afgang. Het was een verbijsterend tafereel: hoe deze door
velen gevreesde reserveleider van de PvdA hakkelend uit zijn woorden kwam.
Een collega van De Vries liet zich tegen een journalist ontvallen dat De
Vries zo vlak voor de finish, volstrekt tegen de verwachting in, een maatje
te klein waas voor zo'n crisis.<
>In de wandelgangen hebben Kamerleden van andere partijen Ferry Hoogendijk
laf laten blijken dat ze het eigenlijk met hem eens waren, dat De Vries
heeft gefaald en eigenlijk moet aftreden.<
>Wie De Vries zag stuntelen op 6 mei zag dat hij achter een facade van
schijnzekerheid dekking gaf van het overheidsbeleid.<
>Maar hebben de onderzoekers daar maanden voor nodig? Moet iedereen worden
gehoord? Fractievoorzitters, ambtenaren, deskundigen, getuigen?<
>De eerste vraag is of de regering-Kok heeft gefaald.<
>... (Srebrenica), terwijl het hier gaat om een simpele vraag: waren de
veiligheidsdiensten goed geinstrueerd? Daar heb je toch geen maanden voor
nodig?<

Lachwekkend en droeving tegelijkertijd vond ik persoonlijk dezelfde
verdediging van minister Klaas van de ontsnapping via de aan elkaar
geknoopte lakens van de verdachte Bin-Laden-terrorist: er waren ook daar
geen >concrete aanwijzingen<, in dat geval dat hij zou ontsnappen.

Fritz van Rikxoort