Jesses: vernieuwing, toekomst, verkiezingen

d66 d66 at JEROEN.WS
Fri Jun 21 23:12:40 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik ben het met Hein eens dat een samenleving wel een ideologie moet hebben
om te kunnen bestaan.

Maar ik denk niet dat dat is waar bezwaar tegen gemaakt wordt.

Het probleem, naar mijn mening uiteraard, is dat een ideologie niks meer zou
moeten zijn dan een beeld van hoe de samenleving er uit zou moeten zien. Zeg
maar een prioriteiten-lijst met dingen die wenselijk en onwenselijk, goed en
slecht zijn: Stelen is slecht, eigen verantwoordelijkheid is goed, enz. Je
kan zo'n ideaal-beeld een ideologie noemen en er een naam aan geven, als je
wilt.

De praktijk blijkt echter anders, en een hoop MIDDELEN om doelstellingen te
bereiken worden geassocieerd met een bepaalde ideologie:
Belasting-verlaging, anti-immigratie, belasting-verhoging, privatisering
enz. zijn allemaal stok-paardjes van bepaalde ideologien. Dit heeft
waarschijnlijk historische redenen: Op een bepaald moment kwam uit de toen
beschikbare informatie en inzichten naar voren dat belasting-verlaging de
beste manier was om het BNP op te schroeven.

Waar de mensen die "tegen" een ideologie zijn werkelijk tegen protesteren is
volgens mij dat een ideologie helemaal niet op die manier gebruikt dient te
worden. Een ideologie dicteert niet WAT je doet, maar waar je naar streeft.
Het is een raamwerk om te toetsen of bepaalde maatregelen en constructies
gewenst zijn en/of een gewenst resultaat hebben, niet een lijst met
wetsvoorstellen die, afhankelijk van het economische klimaat, meer of minder
aanhang bij de bevolking hebben.

Op dit moment lijkt het zo te zijn dat de politieke partijen in Nederland
niet zozeer verschillend denken over wat "goed" en "niet goed" is, maar
welke maatregelen het gewenste effect zullen hebben. En dat is vreemd, want
dat is iets wat redelijk objectief nagegaan kan worden.

Groet,

        Jeroen Bouwens