Jesses: vernieuwing, toekomst, verkiezingen

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jun 19 13:08:40 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 12:04 19-06-2002 +0200, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

Met dank voor het voorzetje van Marc-Alexander:

>Zelf vind ik, dat:
>  * D66 terug moet naar haar wortels. Geen sociaal-liberaal gedoe maar
>    te werk gaan zonder te refereren naar een ideologie.

De wortels zijn mijns inziens wèl ideologisch. Zelfs het propageren van een 'end of ideology" is achteraf bekeken een ideologie gebleken. Ideologie is ook helemaal niet iets om bang voor te wezen: een intern logisch en consistent bouwwerk van ideeën. waar we als democraten wèl op ons hoede moeten zijn: ideologie als keurslijf, als kritiekloze aanname, als semi-religie.

>  * D66 naar links moet, terug naar het politieke centrum.

Zitten we nú dan rechts van het centrum? Maar OK, ook ik vind niets mis met het woordje links, zolang het staat voor het opnemen voor de minder weerbaren, voor progressief, voor veranderingsgezindheid in een democratische, menselijke, sociale en milieubewuste richting.

>  * D66 moet ontpaarsen, de Paarse gezichten moeten hun conclusies
>    trekken uit het verkiezings-echec.

Wie zijn de 'paarse gezichten"?
We moeten niet vergeten dat het '"paarse echec" een conjunctureel verschijnsel is. Het zou me niets verbazen als we over een paar jaar een beweging tegenkomen die wil herpaarsen. Laten we niet teveel meeblazen in het koor van anti-paars geluiden, en tegelijk ons kritisch zelfonderzoek doortasten doorzetten.
Na een jaar of twee, drie, hooguit vier, komt er, na een harteloos en xenofoob regime, na een massaal opgekomen walging van rechts beleid, een nieuwe linkse beweging tot leven. Read my lips. Make no mistakes about it. We moeten dan klaar staan. En niet al onze mensen hebben weggezuiverd in een modieuze anti-paarse golf.

> Merk op dat dit voorwaarden zijn. Indien hieraan niet voldaan wordt,
> dat zie ik geen enkele toekomst meer voor de partij.
>
> Inhoudelijk moeten er zinnige standpunten komen over:
>  * Immigratie, godsdienstvrijheid. Niet kankeren op het Islamistische
>    geloof, er zijn domweg teveel -islamitische- immigranten en doe daar
>    dus wat aan. Mensen mogen denken wat ze willen maar ze zijn te veel
>    mensen !

Grenzen dicht?

>  * De verrechtssing van Nederland. Weg individualisme, leve het solida-
>    riteitsbeginsel.

En-en, zou ik zeggen. Niet of-of.

>  * De rare fratsen van lieden als Bush en Sharon. We dreigen als Neder-
>    land in extreem conservatief vaarwater te geraken.

Dreigen? We zitten er midden in. Nederland is het kleingeestig, xenofobe, middelmatige Matt Herbenlandje geworden dat we eigenlijk al tijden waren. D66 mag wat mij betreft uitstijgen boven deze middelmaat-poel.

> Laat men dit na, dan wordt D66 vermalen door de rechtse regering en de
> linkse (en pseudo-linkse) oppositie. Kies -dat heb ik hier wel vaker
> betoogd- voor een derde weg.

Een derde weg klinkt een beetje vreemd in deze tijd: de Derde Weg van de sociaal democraten blijkt te zijn vermorzeld door het electoraat. Europa-wijd. Maar ik voel waar je heen wilt en ik sta aan je zijde.

> Overigens ben ik even de weg kwijt daar waar het gaat om vernieuwing...
>
> Begrijp ik nu goed dat er TWEE vernieuwings-acties zijn met extra bij-
> eenkomsten ? Een van 'Ongehoord' (http://www.ongehoord.net) en 1 van
> het bestuur van D66 (http://www.d66.nl/democraten.nu) ?

Yes, helemaal correct.

> Nemen de vernieuwers elkaar de wind uit de zeilen of haal ik nu van
> alles door elkaar ? Ik krijg prive-mails van 'Ongehoord' en vind een
> aan mij persoonlijk geadresseerde (?) brief van de D66 voorzitter in
> m'n gewone brievenbus. Ik heb de indruk dat de een niets zegt over de
> ander... tja, dat is op zich natuurlijk ook weer iets nieuws.

Inmiddels is een kruisbestuiving op gang gekomen. Zie het als twee bewegingen: de één van het centrum naar de periferie, de ander andersom.