Jesses: vernieuwing, toekomst, verkiezingen

Wed Jun 19 12:04:42 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Tjerk Jouwstra <tjouwstra at wxs.nl> vroeg zondag, nadat ik mijn twijfels
 had geventileerd over 'vernieuwing':
>Als jij wat wilt vernieuwen, hoe noem jij dat dan?

 Ik adresseer datgene dat -volgens mij, althans- aanpassing behoeft.
 Liever iets zeggen over de zaak zelf dan een etiketje plakken. In een
 club als D66 zegt 'vernieuwing' trouwens uberhaupt niets want niemand
 zal beweren dat we terug moeten naar voor de Franse revolutie. En wat
 de een vernieuwing noemt, daar is de ander het weer niet mee eens.

 Zelf vind ik, dat:
  * D66 terug moet naar haar wortels. Geen sociaal-liberaal gedoe maar
    te werk gaan zonder te refereren naar een ideologie.
  * D66 naar links moet, terug naar het politieke centrum.
  * D66 moet ontpaarsen, de Paarse gezichten moeten hun conclusies
    trekken uit het verkiezings-echec.
 Merk op dat dit voorwaarden zijn. Indien hieraan niet voldaan wordt,
 dat zie ik geen enkele toekomst meer voor de partij.

 Inhoudelijk moeten er zinnige standpunten komen over:
  * Immigratie, godsdienstvrijheid. Niet kankeren op het Islamistische
    geloof, er zijn domweg teveel -islamitische- immigranten en doe daar
    dus wat aan. Mensen mogen denken wat ze willen maar ze zijn te veel
    mensen !
  * De verrechtssing van Nederland. Weg individualisme, leve het solida-
    riteitsbeginsel.
  * De rare fratsen van lieden als Bush en Sharon. We dreigen als Neder-
    land in extreem conservatief vaarwater te geraken.
 Laat men dit na, dan wordt D66 vermalen door de rechtse regering en de
 linkse (en pseudo-linkse) oppositie. Kies -dat heb ik hier wel vaker
 betoogd- voor een derde weg.

 Overigens ben ik even de weg kwijt daar waar het gaat om vernieuwing...

 Begrijp ik nu goed dat er TWEE vernieuwings-acties zijn met extra bij-
 eenkomsten ? Een van 'Ongehoord' (http://www.ongehoord.net) en 1 van
 het bestuur van D66 (http://www.d66.nl/democraten.nu) ?

 Nemen de vernieuwers elkaar de wind uit de zeilen of haal ik nu van
 alles door elkaar ? Ik krijg prive-mails van 'Ongehoord' en vind een
 aan mij persoonlijk geadresseerde (?) brief van de D66 voorzitter in
 m'n gewone brievenbus. Ik heb de indruk dat de een niets zegt over de
 ander... tja, dat is op zich natuurlijk ook weer iets nieuws.