Hoofd erg koel

Tue Jun 18 01:37:15 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark schreef:

> [...]
gewoonweg
> niet anders dan de interne procedure daarop aan te passen. Laten we daar
dan
> gewoon op wachten en niet de kwaliteit van de procedure ondergeschikt
maken
> aan marketingsdoeleinden. Tot die tijd moet de kandidaatstelling gewoon
veel
> professioneler plaatsvinden. Zie o.a. eerdere bijdragen hierover op de
> D66-discussielijst (bv lijstrekker leidt de stemadviescommissie, debat en
> stemming op speciaal congres, afschaffen Borda, etc).

En een betere verantwoording van de SAC. Indien er kandidaten uit brabant
opstaan die ik niet ken wil ik weten waarom deze kandidaat geschikt is of
niet. En welke factoren daar een rol in hebben gespeeld voor de SAC. Dan
kan ik zelf bepalen of die kandidaat voor mij juist wel of niet een
geschikte kandidaat is. Mijn afweging bij bepaalde punten kan anders liggen
dan die van de SAC (of van het congres die de SAC een opdracht meegeeft).
Dit geldt nog meer indien de lijsttrekker de SAC gaat voorzitten.

> 2. "Daar waar mogelijk zullen we ook initiatieven vanuit de samenleving
> steunen. Als die initiatieven passen in het gedachtegoed van D66 willen
we
> die graag vertalen naar parlementaire actie. Dat vraagt ook wat van de
> partij. Leden zullen zich moeten realiseren dat een breed draagvlak voor
> onze ideeën ons meer waard is dan interne eenstemmigheid."
>
> Over deze laatste zin maak ik me erg veel zorgen. Dit betekent dus dat de
> fractie zich feitelijk weinig meer hoeft aan te trekken van moties,
> resoluties en wellicht zelfs verkiezingsprogrammas.

Ik maak mij er ook zorgen over, alleen om een andere reden. Betekent dit
dat de partij eerder geen ideeen uit de samenleving steunden indien dit
binnen ons gedachtengoed pastte. Gelukkig legt Mark in een later mailtje
uit dat  dat voor de programmacommissie niet het geval was. Ook van
allerlei organisaties krijg je leuke interessante ideeen. En daarna gaat de
partij er gewoon nog over oordelen...

> [...]
> maar als het LB mensen van buiten D66 in de programmacommissie kan gaan
> benoemen komt de commissie helemaal los te staan van de partij. Ik zie
heel
> veel nadelen en geen enkel voordeel. In iets mindere mate geldt hetzelfde
> voor de stemadviescommissie. Hoe kan iemand van buiten D66 nou beter
> beoordelen welke kandidaten het D66-gedachtegoed het beste in de kamer
kan
> uitdragen. Of laten we ons vanaf nu slechts leiden door partijneutrale
> kwalificaties als debating-techniek en uitstraling :-(

Ik kan me in de kritiek vinden. Mensen van buiten de partij moeten ideeen
kunnen aandragen en zelfs betrokken worden bij de uitvoering/uitwerking
ervan. Maar daar hoef je toch niet voor in de SAC, programmacommissie. Voor
allerlei andere commissies, een cie op lokaal niveau die een idee uitwerkt
bv kan ik me er wel iets bij voorstellen. Maar die belemmeringen bestaan
waarschijnlijk niet eens. Bovendien kunnen we bij D66 soms erg flexibel
omgaan daarmee. Als iemand mee wil denken/discussieren is dat altijd wel
mogelijk. Dat we er misschien meer gebruik van moeten maken is een ander
punt.

Groet Joris