Stellen we echt wel prijs op onze privacy?

muijz at DDS.NL muijz at DDS.NL
Fri Jun 14 16:31:13 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Quoting Mark Koek <mark at koek.net>:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Voor de duidelijkheid: een DNA-profiel is de uitkomst van een rekensom
> over enkele elementen uit het DNA, zodanig dat een unieke 'vingerafdruk'
> van een mens ontstaat. Er is sprake van een zgn. eenrichtingsfunctie,
> hetgeen betekent dat het DNA niet kan worden terugberekend uit de uitkomst.
>
> Dat wil dus zeggen dat het uitsluitend te gebruiken is voor
> identificatie. Ziektekostenverzekeraars kunnen daar helemaal *niets* mee.

Correct.
Inmiddels werd ik er ook op gewezen dat de verzekeraars niet
staan te springen om DNA-gegevens waarmee risico-groepen
kunnen worden geidentificeerd.

Overigens is de meerderheid van de Nederlanders bereid mee te
werken aan afgifte van een DNA-profiel. De Registratiekamer is
echter huiverig omdat de ervaring leert dat bij een gegevens-
verzameling altijd nevengebruik plaatsvindt.
Plaatsvervangend voorzitter Van de Pol pleitte in februari voor
een breder maatschappelijk debat en vond uitbreiding van de rol
die DNa in strafrechtpleging speelt zelfs 'onverantwoordelijk'.

> Dit is wat ik bedoel met rationele afweging tegenover hysterie. Als je
> iets wilt beschermen (in dit geval privacy) moet je een reeel
> bedreigingsmodel hanteren, in plaats van op spoken te schieten.

Geheel mee eens Mark.

Erik vdMb