Privacy: testcase voor D66 als motor voor maatschappelijke discussie?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Jun 14 17:21:06 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

muijz at DDS.NL wrote:

> M.i. zijn deze kwesties allemaal reeds uitvoerig besproken (elders), en vastgelegd in wetten en netiquette. Wat voor zin heeft het die hele discussie hier nog eens over te doen?

> Zinvoller lijkt het mij om aan te geven waar specifieke knelpunten liggen - althans, waar *jij* vindt dat bestaande wetgeving conflicteert , onduidelijk is, of verbetering behoeft.

> Erik vdMb

Erik, je maakt je er een beetje met een Jantje van Leiden af.

Natuurlijk zijn het juist geen nieuwe punten die ik noemde, ik was aan
het uitleggen aan Henk Elegeert wat hij vermoedelijk zelf al wel wist
(en jij ook).

De hierboven door mij genoemde problemen zijn overigens ook helemaal nog
niet opgelost (net zo min als hetgeen ik in mijn eerdere korte
discussiestuk aanroerde).

- Verzekereraars hebben belang bij informatie over risico's (en ze
hebben er redelijkerwijs ook recht op). Hier is inderdaad het een en
ander over geregeld. Maar je hoeft toch geen hoge levensverzekering te
leveren aan iemand die weet dat hij nog maar kort te leven heeft? Of wel
soms? En is het misschien verstandig om je dan maar niet te laten
onderzoeken (of *eerst* die verzekering af te sluiten)? Ik denk dat dit
onderwerp op dit moment principieel onjuist benaderd wordt.

- Wat de politie (of BVD) routinematig (met of zonder extra toestemming)
aan gegevens over je mag verzamelen en opvragen is, zoals al eerder te
sprake kwam, een hot item nu.

- Wat een werkgever ten opzichte van zijn werknemers wel en niet mag is
bij mijn weten nog grotendeels een open zaak. Nu is het nog geen al te
groot probleem (in de VS hebben de werkgevers de neiging zich t.o.v. hum
employees meer te veroorloven dan hier), maar potentieel degradeert het
de werknemer tot statistiekje die elke dag een norm moet halen e.d.

- Netiquette als rem op het doorsturen van vertrouwelijke e-mails is
zinloos. Het is een kwestie van fatsoen, maar iedereen (ook bedrijven
zoals bijvoorbeeld Microsoft) heeft er mee te maken. Zelfs het door
onervaren kennissen 'onschuldig' doorsturen van 'hoax'-virus
waarschuwingen naar het hele adresboek (en wie heeft dat niet
meegemaakt) leidt er uiteindelijk toe dat je e-mail adres bij miljoenen
onbekenden terechtkomt (incl. spammers, zie ook
http://www.truthminers.com/truth/email_privacy.htm).

- Het via het internet publiekelijk tot doelwit uitroepen van personen
is in de VS een groot probleem (voor de betrokkenen dan), en we kunnen
onze ogen er niet voor sluiten, het gaat hier ook gebeuren.

- Wat betreft direct mail, je kunt (in Nederland) ergens laten weten dat
je er geen prijs op stelt (helpt dat?), maar door het in toenemende mate
combineren van allerlei bestanden zal men op den duur (eigenlijk dus nu
al) je gehele doopceel kunnen lichten met 1 druk op de knop. De materie
is immers commercieel erg interessant.

Maar goed, dat ik de materie belangrijk vind hoeft natuurlijk niet te
betekenen dat anderen dat ook vinden.

Bart Meerdink