Stellen we echt wel prijs op onze privacy?

Mark Koek mark at KOEK.NET
Fri Jun 14 16:04:46 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Erik van den Muijzenberg schreef o.m.:

> Het hangt er maar vanaf hoe je privacy definieert.
> Persoonlijk denk ik dat de bedreiging in geval van DNA niet
> zozeer komt van de overheid, maar van ziektekostenverzekeraars.

Voor de duidelijkheid: een DNA-profiel is de uitkomst van een rekensom
over enkele elementen uit het DNA, zodanig dat een unieke 'vingerafdruk'
van een mens ontstaat. Er is sprake van een zgn. eenrichtingsfunctie,
hetgeen betekent dat het DNA niet kan worden terugberekend uit de uitkomst.

Dat wil dus zeggen dat het uitsluitend te gebruiken is voor
identificatie. Ziektekostenverzekeraars kunnen daar helemaal *niets* mee.

En dat wil verder nog zeggen dat het opslaan van een DNA-profiel in het
bevolkingsregister de privacy niet in gevaar brengt zolang het onder
dezelfde voorwaarden als andere persoonsgegevens wordt bewaard (zoals
bijv. je pasfoto, sofi- en paspoortnummer).

Het voordeel is dat het mensen kan beschermen tegen identiteitsdiefstal,
en in voorkomende gevallen de opsporing en bewijsvoering bij misdrijven
kan vergemakkelijken.

Dit is wat ik bedoel met rationele afweging tegenover hysterie. Als je
iets wilt beschermen (in dit geval privacy) moet je een reeel
bedreigingsmodel hanteren, in plaats van op spoken te schieten.

Mark