Privacy: testcase voor D66 als motor voor maatschappelijke discussie?

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Jun 14 14:05:12 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert wrote:

> Prachtig, maar waar heb je het over?

> Wat is privacy, wat zou het moeten zijn, in welke context, wat vormt de bedreiging en in welk opzicht?
> Wat is het uitgangspunt?

Mag ik je voor feiten verwijzen naar (bijvoorbeeld):

http://www.internetprivacy.nl/recht.html
http://home.planet.nl/~privacy1/

Privacy is misschien een abstract begrip, maar wanneer we er niet
zorgvuldig mee omgaan kan het reeele persoonlijke schade toebrengen. En
daarmee wordt de door ons zo gewaardeerde vrijheid van handelen en
vrijheid van meningsuiting belemmerd, zelfs in een zo liberaal land als
Nederland (laat staan in sommige andere landen).

Mijn eerste mailtje ging erover, dat het moeilijk is om je dit zonder
concrete voorbeelden voor te stellen, en dat er dus praktische
voorbeelden nodig zijn om het belang van het onderwerp duidelijk te maken.

Wat mag een verzekeraar weten (medische gegevens?), wat de politie (wie
al je vrienden zijn?), wat je buren (strafblad?), mag een werkgever al
je doen en laten op het werk monitoren, mag iemand je telefoongesprekken
opnemen en publiceren (of je e-mails zomaar aan anderen doorsturen), mag
men je foto, adres, beroep enz. op het internet plaatsen (als je
meewerkt aan dierproeven, of bereid bent abortussen uit te voeren of
noem maar op), handelen in bestanden met gegevens over je adres,
koopgedrag, inkomen?

Maar is het niet beter, Henk, als je zelf over de materie nadenkt, in
plaats dat ik (of anderen) dat voor je moeten doen?

Bart Meerdink