Populisme onbekend (2)

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Fri Jun 14 13:06:43 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

 > Ik heb bedoelde termen de laatste weken al zo vaak uitgelegd, dat ik
ze nu kortheidshalve slechts herhaal. Hoop dat je die mails ook hebt
gelezen.

Grapjurk... Je hebt gelijk, er staat van jouw hand op deze lijst een
(best wel onderhoudend overigens) leerstukje over de uiterst obscure
filosofische stroming essentialisme. Maar dat was 9 maart 2000!

En je gebruikt het gewoon als erudiet klinkend scheldwoord, net als
elitistisch, neo-apartheid en ook de term multiculturalisme zelf. De
lezer wordt daar niet veel wijzer van.

Voor zover het 'multiculturalisme' de verandering die immigranten hier
(moeten) doormaken negeert (of probeert te vezachten) en met alle goede
bedoelingen blijft steken in hetzelfde sjabloon-denken dat ook de basis
is voor discriminatie, werkt het natuurlijk niet.

discriminatie". Onzin: begon als oprecht humanistisch idee dat je
vreemdelingen niet mag haten, werd alras een elitistisch
beleidsinstrument met als ultieme ratio essentialisme en neo-apartheid.

essentialisme en neo-apartheid", Henk dat gaat me toch wel boven de pet
hoor. Kun je zelf nog wel volgen wat je schrijft, of beledig ik je
daarmee :-)