Populisme onbekend

Mark Koek mark at KOEK.NET
Thu Jun 13 17:34:15 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart Meerdink schreef:

 > Je bent niet de eerste die vraagtekens zet bij het voorstel van de
 > gekozen MP. Fortuyn zou hoge ogen gegooid hebben.

Welnee. Fortuyn was weliswaar erg populair bij een flinke minderheid van
de bevolking (15-20%), dat verhinderde niet dat hij bij
kiezersonderzoeken ook als veruit de minst populaire politicus uit de
bus kwam. Oftewel, de rest lustte hem totaal niet.

Daaraan heeft het CDA trouwens naar mijn idee de verkiezingswinst
grotendeels te danken: de anti-Fortuynstem. Hoeveel mensen heb ik niet
horen zeggen dat ze op het CDA hebben gestemd omdat ze bang waren dat de
LPF de grootste partij zou worden?

In een systeem met een rechtstreeks gekozen min.pres. zou Fortuyn niet
veel verder zijn gekomen dan Le Pen met z'n 18%. In het huidige systeem
maakte hij daarentegen wél een kans om het te worden.

Mark