Populisme onbekend (2)

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Wed Jun 12 10:48:28 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Lijsters,

Laat ik mijn minachting over het gezwets rond "populisme" nu eens
adstrueren aan een voorbeeld, het opinieartikel van onze Europese leidsman
Bob van den Bos:

"Meebuigen met rechts-populisme in Europa is onverantwoordelijk", De
Volkskrant 8 juni 2002, p. 9.

Ik let tijdens mijn lekkere koffie eens op de omschrijvingen van het begrip
bij Van den Bos:

- Multicult wordt afgedaan als '"historische angst voor discriminatie".
Onzin: begon als oprecht humanistisch idee dat je vreemdelingen niet mag
haten, werd alras een elitistisch beleidsinstrument met als ultieme ratio
essentialisme en neo-apartheid.

- Popu is van de straat, "een straatman is nog geen staatsman".
Wel, dat keert zich tegen je, werkt contraproductief, want bijv. Den Uyl en
Wim Kok wisten er ook iets van, schuwden de "straat" evenmin. Is de neo-lib
Kok, althans een soci-demo megesleept door de VVD en de Lachende Zalm. Of
doelt Van den Bos op iets als charismatisch leiderschap? Wel dan is Blair
ook gevaarlijk...

- (Rechts)populisme in Europa lijdt aan "innerlijke tegenstrijdigheden".
Leiders zijn autoritair.
Eveneens een van de realiteit losgezongen kreet. Waarom zetten de meeste
partijen zich af tegen 'torentjes-overleg'? Omdat hun leiders zeer
autoritair bezig waren en zijn. Wat te zeggen van de PvdA? Formeel
sociaal-democratisch, in werkelijkheid neoliberaal tijdens Paars. Dus de
term tegenstrijdig slaat op meer clubs dan alleen Foruyn e.d., past niet
exclusief op popu.

- Popu koestert een "ultra-liberale anti-overheidshouding".
En de VVD dan in haar propaganda? Trouwens, wat te zeggen van anarchisten
voorzover deze het gelijkheidsideaal niet primair stellen? Wat te zeggen
van Lubbers en Kok/Zalm/Jorritsma die bureaucratie en bezuiniging oplosten
met privatisering?

- Popu koestert de "ideologie van de vrije jongens".
Nou, als je krakers hoort en ziet, doen ze niks anders.De anti-houding komt
vooral voor bij de potentiele moordenaars van Fortuyn, aangenoemdigd door
demoniseerders die een tweede-wereld-oorlog metafoor gebruiken om de anti's
aan te moedigen. Een nieuwe Historikerstreit waardig...

- Popu uit een "anti-Europese houding".
Klopt, mede door de kritiek op ineffectief Schengen-akkoord en
ondemocratische EU-structuur. Maar ook dit is niet exclusief popu.

- Popu "ondermijnt het probleem-oplossend vermogen" van Europa.
Eveneens een dooddoener die vele groeperingen en lobby's treft. Netter
gezegd: de politieke tegenstellingen zelf binnen de ledenstaten en tussen
ledenstaten. Niks bijzonders.

Ach, met mijn commentaar op dit gezwets uit Brussel is mijn koffie toch nog
koud geworden. Zeker een online samenzwering....

Henk Vreekamp, Utrecht.