Kick Off's en Vernieuwing

Maarten Bessem maarten at BESSEMENPARTNERS.NL
Fri Jun 7 09:42:35 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

Ik ben het natuurlijk helemaal met je eens. De partij gaat nu echter oppositie voeren en daarin weer willen staan voor de handelswijze zoals jij die beschrijft. Wrang alleen dat dat gaat gebeuren door dezelfde mensen die die grondgedachte tijdens het meeregeren hebben verkwanseld. Dat zullen we tijdens de oppositie door opponenten fijntjes op gewezen worden, wat de geloofwaardigheid niet ten goede komt.

Op deze wijze komt D66 veel moeilijker van het geschonden imago af; het grote publiek en daarmee potentiele D66 stemmers zullen straks bij het publieke debat onnodig lang de associatie blijven maken met de politieke armoede die uitging van de regeringscoalitie waar de D66 een essentiele plaats bij innam.

Maarten
Maarten, goede aanzet naar een wat diepere analyse, al kijk ik er toch
wat anders tegenaan.

D66 heeft moeite met de spelregels van het regeren. En er zit ook veel
mis met die spelregels.

Ten eerste is er de onmogelijke kronkel die je als
minister/staatssecretaris moet maken als je niet achter een
regeringsbesluit staat, maar het toch moet verdedigen. Onacceptabel, dat
moet anders geregeld worden, je zit niet in de regering om te liegen en
jezelf te verloochenen.

Ten tweede is het hele coalitie-concept doodziek. Door
fractie-discipline ervoor zorgen dat besluiten zonder echte
parlementaire meerderheid aangenomen worden, geen kritiek durven oefenen
en niet durven luisteren naar anderen uit angst de oppositie in de kaart
te spelen, het is beneden elk peil.

Laat elke kwestie geheel open. Wordt een voorstel niet aangenomen, niet
getreurd, luister naar de argumenten van meerderheid, en maak een beter
voorstel. Dualisme tot op het bot.

D66 verkoopt haar ziel door zich te conformeren aan de geldende mores,
en wordt daar ook terecht voor gestraft, vandaar de automatische slechte
verkiezings-resultaten na het regeren.

Gewoon in alle omstandigheden eerlijk, open naar alle kanten, kritisch,
contructief, creatief blijven, en dat ook van anderen eisen. En waar
anderen dat niet opbrengen, de bijl erin!

Bart Meerdink