Blauwdruk D66 in punten

Bart Meerdink bmeerdnk at TELEKABEL2.NL
Sat Jun 1 14:02:00 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hans wrote:

> [...]

> Overigens bedoelde ik met ideeenarmoede niet dat er in de programma' s geen oplossingen gegeven worden. Ik bedoelde vooral te zeggen dat dat dan oplossingen zijn die binnen het wereldje als acceptabel en ingeburgerd worden beschouwd. Goed, hier en daar wordt een procent meer of minder opgevoerd. Wat ik wilde zeggen met gewoontewijsheden is dat we vooral oplossingen uit het Haagse horen die daar in de een of andere vorm al jaren rondzingen. Er gaat zo weinig durf vanuit.

Als iets op het eerste gezicht logisch lijkt dan bestaat de neiging om
het idee direct persoonlijk te annexeren als 'common wisdom'. Het is
immers moeilijk voor te stellen dat niemand eerder op het idee kwam.
Sterker nog, het lijkt of je het zelf ook altijd al vond.

Als daarentegen een idee vraagtekens oproept, bijvoorbeeld omdat het
tornt aan gevestigde wijsheden, dan is het al snel onzin.

Omdat de tweede optie heel wat verplichtender dan de eerste (je zult om
te beginnen kennis genomen moeten hebben van een idee om het als onzin
te kwalificeren), zie je ideeen vaker afgedaan als 'oude hap' dan als
'onzin' (op zich heb ik trouwens helemaal niets tegen 'oude' ideeen).

Dat was wat ik dacht toen ik jouw "Als ik de programma' s van de
'grotere' partijen er op nasla staan die geschriften vol met
gewoontewijsheden die de laatste decennia diep zijn ingesleten" las.

Namelijk dat je al die geschriften helemaal niet gelezen had (wie wel
zou ik haast zeggen), laat staan bestudeerd.

> Ik wilde met slotgracht en krokodil aangeven dat het heel moeilijk is om in het huidige systeem in te breken als je geen miljoenen op de bank hebt en een paar reeds bekende Nederlanders op je lijst. Grappig dat je nu toch LPF en LN noemt. Beide partijen werden nu juist gesteund door rijke lieden en lieten hun lijsten trekken door bekende gezichten.

Ach, van Pim Fortuyn,lagen een jaar geleden weinig mensen wakker, en hij
was zelf niet rijk (maar wist wel geld los te krijgen). En bij de
opkomst van alles wat met "Leefbaar" begon, speelde geld geen rol. Op de
lijsten van LPF en LN is *geen enkele* serieuze stemmentrekker aan te
treffen (behoudens PF zelf). En om te zeggen dat Jan Nagel en Henk
Westbroek zo breed tot de verbeelding spraken, nou nee.

Wil je in de kamer? Een pakkende naam/leuze, heel veel enthousiasme,
Birgit & Co (of zo) voor je karretje spannen en voila, de blauwe zetels
staan al voor je klaar.

Overigens, ik ben toch nog steeds benieuwd naar die miskende 'goede
oplossingen' die je noemde. Speciaal ideeen met durf.

Bart Meerdink