Scapegoat en mijmeren

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Jul 27 23:02:37 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

gerard kupfer wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Misverstand was zoals ik al vermoedde van mijn kant; ik dacht even dat het
> woordje "terwijl" min of meer hier dezelfde grammaticale 'lading' had als
> het woordje "maar" (toegeving dus).

En vanuit de breedte van de politiek. :)

> Me pas voor het eerst, na voor mijn gevoel toch wel erg verkeerd
> (onnadenkend?) bezig zijn van veel kiezers, in politiek actief te laten
> horen heb ik waarschijnlijk ook nog niet de juiste notie van "de breedte van
> de politiek".

Politici menen - vaak ten onrechte - dat zij de enige zijn die zich met
politiek bezig houden.
Dat niet iedereen even goed op de hoogte is van het functioneren van
onze democratie en/of het functioneren van het parlement, hebben we in
hoge mate juist te danken aan de politici en/of de overheid.

De opmerkingen van Kok passen daarin dan ook precies.

De huidige politieke cultuur is meer gericht op het uit oefenen van
macht via regeringsdeelname, dan de burger van een platform te voorzien
waarin hij/zij zelf actief met de politiek/democratie aan de gang zou
kunnen gaan.

En hier loopt de politiek vast in haar eigen dilemma, met gevolgen voor
de positie van de burger die in hoge mate juist afhankelijk is van de
politiek (politici) zelf.

>De rest is me duidelijk en kan ik me helemaal in vinden.

"de breedte van de politiek" sluit daar van nature bij aan, gerard? ;)
Het probleem is ook een beetje dat de politiek zelf (nog) niet met het
thema bezig is, en derhalve nog weinig tot geen termen heeft voor een
aantal verschijnselen. :)

Zo zie je maar hoe snel iets goedbedoeld, toch op misverstanden kan
stuiten, en het verwijt aan helder-/duidelijkheid, ook voor mijzelf moet
gelden.
Foutje van mijn kant. :)

Henk Elegeert