Scapegoat en mijmeren

Mark Koek mark at KOEK.NET
Thu Jul 25 14:01:25 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef:

 > Wat is het verschil met vroeger lid te zijn geweest van de CPN?

Dat heb ik ook nooit zo goed begrepen, hoe oud-CPN'ers zo makkelijk
wegkwamen. Wat dat betreft was ik het wel een beetje met Bolkestein
eens, destijds.

Weliswaar heeft de CPN-leiding nooit politieke tegenstanders vermoord,
maar ze waren wel dikke vriendjes met buitenlandse dictators die dat wel
deden.

Hoe kan het bijvoorbeeld dat Ina Brouwer, die als CPN-chef nog op kosten
van Ceausescu in partij-resorts aan de Zwarte Zee op vakantie ging, zo'n
hoge ambtelijke post kreeg (hoofd emancipatiezaken nota bene) nadat ze
door GroenLinks aan de kant werd gezet?

 > Philomena heeft twintig jaar geleden een jeugdzonde begaan en heeft
 > het verdrongen.

Nou ben je wel weer erg vriendelijk voor mevrouw Bijlhout.
Geheugendeskundige prof. Draaisma betoogde nog overtuigend op Radio
1 vanmorgen dat het onwaarschijnlijk is dat haar geheugen de
Decembermoorden en het einde van haar militie-lidmaatschap heeft
omgewisseld. En 'verdringing', zo meldde hij ook nog, is een verzinsel
uit de pseude-psychologie. Het bestaan van dat fenomeen is
twijfelachtig, in elk geval nooit aangetoond.

Volgens deze deskundige beging Philomena dus een leugentje om bestwil.
En hoezeer je ook gelijk hebt over al die anderen die je noemt, a) dat
zijn geen regeringsleden en b) "two wrongs don't make a right".

Mark