Scapegoat en mijmeren

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jul 25 14:08:39 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 14:01 25-07-2002 +0200, Mark Koek wrote:

>Nou ben je wel weer erg vriendelijk voor mevrouw Bijlhout.

Had ook wel met haar te doen. Ik vond haar verhaal over een zelfstandige vrouw die haar eigen keuzes maakt wel prettig. Dus ik was wel blij met haar, eerlijk gezegd. Maar ja, een mens kan zich vergissen.

>Geheugendeskundige prof. Draaisma betoogde nog overtuigend op Radio
>1 vanmorgen dat het onwaarschijnlijk is dat haar geheugen de
>Decembermoorden en het einde van haar militie-lidmaatschap heeft
>omgewisseld. En 'verdringing', zo meldde hij ook nog, is een verzinsel
>uit de pseude-psychologie.

Oh. Ben zelf geen psycholoog maar ik kom het begrip veel tegen. Vooral in de gestalt. Maar dat zal ook wel pseudopsychologie zijn. In ieder geval was het ergens weggestopt, bewust of niet.

>Volgens deze deskundige beging Philomena dus een leugentje om bestwil. En hoezeer je ook gelijk hebt over al die anderen die je noemt, a) dat zijn geen regeringsleden en b) "two wrongs don't make a right".

Daar heb je gelijk in. Toch blijf ik erbij: de verontwaardiging is redelijk selectief. "Makkelijk wild", noemt men dat geloof ik.