Bescherm de kleine zelfstandigen!

Mark Koek mark at KOEK.NET
Mon Jul 22 17:30:08 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren schreef o.m.:

 > Het is maar wat je een woordspelletje noemt. Ik begrijp uit Maartens
 > reactie dat hij het simpele gegeven dat de huurders de huurverhoging
 > niet kunnen opbrengen, en zich dus gedwongen voelen te vertrekken,
 > opvat als "ondermaats presteren". Tegen dat beeld verzet ik me.

Ik ook, maar dan eigenlijk alleen omdat er geen sprake is van een vrije
markt.

Daarnaast kun je een discussie voeren of er bedrijven zijn die het niet
redden in een vrije marktsituatie ('ondermaats presteren') toch niet
wenselijk zijn. Dat is natuurlijk best mogelijk.

[...]

 > Over sociale superioriteit heb ik het geenszins.

Wel in de zin dat je even snel de term 'sociaal' voor jouw argument claimde.

 > Ik denk aan gesubsidieerde banen (kunstsector) en Melkert-achtige
 > banen. Allemaal correcties op de (soms té harde ) marktwerking.

Ik zeg ook niet dat dat in voorkomende gevallen niet een goed idee kan
zijn. Maar het mag niet de regel worden. Ik prijs Wijers dat hij een
einde heeft gemaakt aan het overeind houden van Fokker door de
belastingbetaler, om maar eens een voorbeeld te noemen.

 > Of moeten we de vaste boekenrprijs ook maar afschaffen?

Jazeker, zsm. Maar die discussie is hier al tot vermoeiens toe gevoerd
volgens mij. Zie archief.

[...]

 > Misschien moeten we bepaalde middenstandsbedrijven gewoon gaan
 > subsidiëren, je brengt me op een goed idee.

Als je een goede argumentatie hebt waarom dat in bepaalde gevallen
misschien zou moeten, prima. Al kan ik me die op dit moment niet zo heel
goed voorstellen.

 > Oh ja? Welke schade veroorzaakt het Europese landbouwbeleid (behalve
 > dan weer aan de derde Wereld, maar dat is weer andere discussie)?

Er zijn legio problemen met dat beleid anders dan het ernstigste dat je
al noemt. Je kunt ze redelijk samenvatten met het woord "overproductie".

 > Welke schade veroorzaakt de subsidie aan fanfares en streekorkesten?
 > Welke schade veroorzaakt het Fonds voor de Letteren? Od fe subsidies
 > aan Nederlandse filmproducties?

Niet zoveel, maar is ook niet relevant.

 > Hé, in welke partij zit ik eigenlijk? IJzeren vrije marktdenkers?

Een vrijheidslievende partij. Ikzelf beschouw het verbieden cq
onmogelijk maken van ruilhandel als een beperking van individuele
vrijheid, en als een wapen waar een overheid niet zomaar naar mag grijpen.

[...]

 > Minder regelgeving. Dus meer vrije marktwerking. Concentratie van
 > ketens aan de rand van de stad. Nee, ik ben bang dat de groten dan
 > helemaal de kleinen gaan opeten. Kijk eens wat er gebeurt (weer
 > appels en peren) in de dagbladwereld (persconcentratie),

Dat is een uitzonderlijk gebied omdat de pers een belangrijke
machtsfactor is.

 > in de agrarische wereld (kleine bioboeren worden verdrongen door
 > agro-industriën)

De landbouw is niet marktgestuurd. Wat daar gebeurt is juist een goed
voorbeeld van wat er misgaat als je centraal gaat dirigeren.

 > , in de entertainment-wereld, in de avocatuur (kleine
 > advocatenkantoren worden meer en meer verdrongen door Amerikaanse en
 > Britse multinationals) etc. Europa gaat ons voor: daar waar de markt
 > harder, groter en vrijer wordt, juist daar moet meer gewaakt worden
 > tegen machtsconcentratie, machtsmisbruik, oneerlijke concurrentie
 > enz.

Eens. Maar dat je ervoor waakt wil niet zeggen dat je de boel afschaft
als er iets niet goed gaat. Dan moet je zo subtiel mogelijk bijsturen.

 > Maak er maar een karikatuur van Mark. Be my guest. De SP is daarbij
 > gans niet zo'n domme partij. Ze geniet niet mijn politieke voorkeur,
 > maar haar voor de gewone man herkenbare aanpak spreekt me wel aan.
 > Zij hebben inmiddels tien zetels, wij zeven....

Het zijn er 'maar' 9 hoor... :-)

Maar goed, ik chargeer het natuurlijk. En de SP doet het goed wat hun
contacten 'in de wijken' betreft. Maar wat ze er dan mee doen vind ik
vaak zo fout: zondebok zoeken in verhuurder / grootwinkelbedrijf /
ondernemer en dan de overheid aanklagen omdat alles wat fout gaat nou
eenmaal de schuld van de overheid is. (Ook dat is gechargeerd
natuurlijk, maar ik probeer iets te illustreren).

Ik vind het prachtig dat je je deze zaak zo aantrekt. Precies wat
volgens mij die 'D66-subtop' zou moeten doen, ook om de TK-fractie
scherp te houden enzo. Maar ik vind je respons wat minder. Een zekere
analogie met de SP dringt zich aan me op.

Als ik jou was (maar dat ben ik natuurlijk niet) zou ik me eerst wat
meer informeren over de situatie (bel bijv. het plaatselijk D66-raadslid
dat hierover gaat eens op) voordat ik een toch behoorlijk harde aanval
op de verhuurder zou openen. En ik zou het advies van een deskundige op
deze lijst wat serieuzer nemen. Volgens mij heeft het betreffende
echtpaar daar ook meer aan.

Mark