Bescherm de kleine zelfstandigen! en anderen

Mon Jul 22 17:21:40 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein begon een discussie over een huurderskwestie. Nu zit ik niet zo in de
materie. Maar gevoelsmatig kan ik mij wel bij hem aansluiten. Dat dat
ondernemerspaar ondermaats presteert kunnen wij weinig over zeggen. Je kan
best uit de theorie zeggen dat als zij niet genoeg verdienen om de huur op
te kunnen brengen dat dat "niet marktconform" is. Wij weten echter niet of
die gevraagde huurprijs extreem hoog is. Indien dat zo is kunnen die
ondernemers prima presteren maar toch die huur niet opbrengen.  Volgens mij
kunnen we daar op dit moment dus niet echt een uitspraak over doen. Maar in
het algemeen voel ik veel voor het beschermen van allerlei mensen die
minder "macht" hebben. En er werd even over Amerika gesproken. Maar op
sommige gebieden zijn de minder machtigen daar veel beter beschermd. (of je
het een slechte zaak vind of niet) indien je het zelf niet aankan is er
altijd wel een no pay no cure advocaat te vinden die jouw belangen de zijne
maakt.

Ik vind ook dat we te vaak er maar van uitgaan dat de markt ook de
"goede"dingen voor elkaar krijgt en vanzelf wel de slechtere aspecten
uitbant.

Hoe zit het precies met die bescherming? Ik ga even helemaal reageren
zonder kennis van regels en wetten en de situatie ter plekke... Je kan ook
heel hard zeggen. Als jij een pand hebt gekocht en je gaat er zelf niets
mee doen en je verhuurt dat pand niet voor een bepaalde tijd, dan moet je
niet zeuren als je op een gegeven moment andere plannen er mee hebt en
mensen willen er niet uit. Je hebt dan in het verleden een foute
"marktkeuze" gemaakt door het te verhuren... En indien je een pand koopt
dat verhuurt is aan iemand. Dan heb je dat te respecteren. Dan moet je dat
pand maar niet kopen. Of je moet iemand "uitkopen". En ja dat gaat je geld
kosten. Maar dat hoort bij de marktwerking... Je moet namelijk iemands
rechten opkopen op het huren van dat pand. En als je dat niet wilt dan wil
je kennelijk niet de juiste prijs betalen voor dat pand.... Oke het is een
beetje omgedraaid....

De vraag is dus of de gevraagde huurverhoging (140 % lijkt me wel heel erg
veel in 1 keer...) wel legaal is. Ik gok dat dat gedaan is om het pand vrij
te krijgen...

Daarentegen doet de overheid of in ieder geval organisaties die als
overheid bekeken worden ongeveer hetzelfde. De cooperaties die willen
slopen en te lage "verhuispremies" geven. Was laatst een conflict over. Ik
weet niet hoe dat afgelopen is. Maar gevoelsmatig zit het me niet lekker.
Om te bouwen investeren ze gigabedragen maar om dan een fatsoenlijke
verhuispremie te geven aan de mensen die gedwongen worden om te verhuizen
daar beknibbel je enorm op....

Er zijn nog genoeg andere puntjes die ik nu niet zal noemen die ook in deze
hoek thuishoren (discussie tussen markt en een "sociaal liberale" markt).

> Nee, sorry, maar jij haalt de termijnen en de geindexeerde
huurprijsaanpassing door elkaar.

> De koffie staat klaar

> Kan best. Dat is eigen aan een discussie, een debat of een twistgesprek.
Even een jij-bak: ik heb het idee dat je mijn oproep tot een meer sociaal
beleid w.b. de marktwerking volledig naast je neerlegt. Ik vermoed dat je
dat teveel overheidsingrijpen zult vinden. dat is een politiek standpunt,
en dat verneem ik dan ook graag. Anders hebben we een spookdiscussie.

beeldvorming. Keep up the good work

> Zal ik zeker doen. Jij ook.

(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66