Bescherm de kleine zelfstandigen!

Maarten Bessem maarten at BESSEMENPARTNERS.NL
Mon Jul 22 15:17:23 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On Mon, 22 Jul 2002 14:40:50 +0200, Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>
wrote:

>REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>At 14:09 22-07-2002 +0200, Maarten Bessem wrote:

>Wie zegt dat er ondermaats is gepresteerd? Het enige dat geldt is dat
echtpaar X (ik sluit me bij je aan) de nieuwe huurprijs niet kan opbrengen.
is dat een bewijs van ondermaats presteren? Volgens jouw visie, concludeer
ik, zijn alle sociaal zwakkeren dus ondermaats presterenden. Alleen de
sterken presteren goed of bovenmaats. Politiek gezien, als ik zo vrij mag
zijn, riekt je stellingname naar een  kille benadering.

Ik analyseer hetgeen jij mij voorschoteld en probeer dat sec te doen.
Natuurlijk gaat mijn hart uit naar mijn medemens, maar om dan maar een
ander medemens aan te klagen gaat mij te ver. De richting waarin ik naar
een oplossing zoek, is wat mij betreft gepassioneert.

>Precies, daarmee kan je het enigszins vergelijken. En gelukkig zijn er in
die tijd sociaal bewuste mensen opgestaan, ondernemers, christenen,
liberalen en "socialen" die het opnamen voor de slachtoffers van de
bikkelharde sanering die toen plaatsvond. Ze gingen lijnrecht in tegen de
onmenselijke vernietiging van banen, inkomens, rechtsposities (voor zover
die bestonden) en zekerheden. Ik roep derhalve op eveneens sociaal te zijn,
het begrip zit potjandorie in onze subtitel.

Hartstikke mooi Hein; ik pleit ervoor dat we zo sociaal moeten zijn dat
iedereen waar dan ook vandaan in nederland een winkel zou moeten kunnen
openen.

>Klopt, maar dat is hier niet aan de orde. Hoewel die lengte van dagen een
beetje overdreven is. Je doelt kennelijk op de 10 jaarstermijn en de
verruiming van de opzeggingsgronden. Deze zaak gaat over
huurprijsaanpassingen.

Nee Hein, de 10 jaars termijn is uitsluitend de termijn waarin geen der
partijen een huurprijsaanpassing kan verlangen; na ommekomst van die
termijn loopt de huurovereenkomst gewoon voor onbepaalde tijd door.

>Dat "we" is relatief. Je bedoelt waarschijnlijk: de politieke meerderheden
in de hoofdstad. En ja, dat geeft precies aan dat er politieke keuzes aan
dit soort ontwikkelingen ten grondslag liggen. daarom is mijn  oproep ook
politiek, niet juridisch (ben geen advocaat).

Tuurlijk, maar je klaagt wel even de verhuurder aan die nota bene ook
onderhevig is aan die politieke keuzen. Voor dan een ander betoog!

>Je gaat voorbij aan mijn betoog. Als we de landelijke winkelketens aan de
rand van de steden concentreren (alweer die peer: in de VS gebeurt dit al
jaren) datr betekent zulks een extra verpaupering en ontzieling van de
centra. Deze ontwikkeling zie ik als desastreus voor de kleine middenstand.
Anderzijds moeten we de kolonisatie van de stadscentra door commerciële
ketens (die bijvoorbeeld inkoop, distributie en overhead voordelen
genieten) tegengaan door de kleine =onafhankelijke= middenstander te
beschermen. Het is niet of-of, maar én-én. We moeten als sociaal liberalen
het evenwicht bewaken, desnoods door regulering van de huurprijs (dus
afwijking van de indexering).

Als je gaat ingrijpen om de zwakkere middenstanders te helpen, wordt je
door hen uitgekleed waar je bijstaat. Je reageert maar op één van mijn twee
suggesties?
(D66 at nic.surfnet.nl).
tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66