Autoritaire persoonlijkheden: populisme aanhangers?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Jul 19 14:17:11 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

.

>En dat onderzoek deden ze op kwantitatiewve manier..... kwantitatief >wetenschappelijke methoden zoals de F-schaal gebruikten ze ervoor... Of ze en "negatieve" "kwaliteit" wilden bewijzen maakt het nog geen kwalitatief
> onderzoek.

Het wordt een  potje, beste Joris. Cijfermatig gegevens verzamelen is kwantitatief, maar weer niet in een lange termin onderzoek (vogen  vanfamilies). Dat is kwalitatief. Maar weer niet in het geval van Adorno c.s., terwijl zijn team nu juist de onderzoekspersonen volgde, vragenlijsten voorlegde, maar ook de Rikert-test en een soort Rohrschach. En na verloop van tijd, soms jaren, een diepte interview gebruikte als afronding. Het hele onderzoek was EEN geheel. De schalen werden als onderdeel ingezet (AS-schaal, E-schaal en tenslotte de F-schaal). En ik moet van Henk en jou blijven vinden dat het onderzoek kwantitatief is. Terwijl je bovendien opmerkt dat in die lange termijnvolgstudies van je, die je kwalitatief noemt, wel cijfers worden verzameld en vragen worden gesteld.

Een potje. Ik mag tenslotte het begrip positivisme niet gebruiken, terwijl dit begrip een sleutel geeft tot een antwoord.

Als ik Shils mag gelovenwas er weinig empirisch deugdelijk aan die 'kwantitatieve'  onderzoeksmethode van de FS.

Conclusie (en afsluiting, lijkt me): het hele verhaal rond de F-schaal is omstreden. Henk en jij nemen gewoonweg een opinie in.Prima. Maar zeg dan niet, zoals HV: ' ik heb gewoon gelijk'. Die houding maakt elke discussie onmogelijk.

ps ik tik deze reactie via een psion in de auto. hoop dat eea ongeschonden aankomt