Analyse hedendaags populisme (2)

gerard kupfer gerard at KUPFER.DEMON.NL
Fri Jul 19 10:58:53 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Elegeert schrijft o.a.:

>Zonder direct in te gaan op de inhoud van je discussie, Henk, maar ik
meen dat de - al dan niet terechte, door het kiezersvolk vermeende -
minachting van het politieke bedrijf voor datzelfde kiezersvolk wel een
thema zou moeten zijn.
Zeker moet dit een thema zijn; het gevoel van minachting is toch wel
overduidelijk gebleken dacht ik; nu zitten we voor misschien wel 4 jaar dus
in mijn ogen 'met de puinhopen van de minachting'

>Het politieke bedrijf blinkt niet echt uit in het neutraal in- of
toelichten van het kiezersvolk over ons aller democratie en de rol die
de politieke partijen daarin spelen en vooral hoe zij daaraan vorm
geven.

Bij het vorm geven denk ik vooral aan tweerichtings communicatie tussen
het politieke partijen en het kiezersvolk en controle functies die door
de burger zouden kunnen worden waargenomen.

Dat geldt trouwens wat mij betreft ook voor de overheid en de burger,
waarbij de communicatie voornamelijk n richting verloopt en voor een
belangrijk deel uitbesteed aan de media, die steeds meer markt
afhankelijk is (kijkcijfers/oplages).

Daargelaten of het politieke bedrijf ook nog een rol heeft voor het
kiezersvolk, anders dan applaus- of stemapparaat.
Lijkt me alweer correct waargenomen; de gemiddelde kiezer kan zich toch wel
degelijk 'mede-beslissings-beinvloeder' gaan voelen over bepaalde zaken ook
na de verkiezingen, zeker als het besluiten betreffen die niet puur op
rationele gronden -hetgeen inderdaad een gedegen dossier kennis vergt, wat
de gemiddelde kiezer logischerwijs niet heeft- genomen kunnen worden. Ik
neem maar als voorbeeld het openbaar vervoer (OV); rationeel zijn er altijd
plussen en minnen rond bepaalde voorstellen/oplossingen, maar in feite komt
het er op aan wat de eindgebruiker en dat is getalsmatig een significante
actor er OOK van vindt ('sectoraal' referendum daarover dus volgens
mij)..............grappig vond ik in dit verband, maar nu over het niet-OV,
de uitspraak van onze toekomstige Min. v. Verkeer en Waterstaat in het
journaal van gisteren over het file-probleem: hij wist zich gebacked door 16
miljoen deskundigen, waarvan overigens maar pakweg 3 miljoen autorijders
schat ik; wel goed dat het restant ook als deskundig gezien wordt, zij het
dat grossomodo die natuurlijk volledig tegenstrijdige belangen hebben. Mijn
punt is dat die deskundigen thans nog steeds in de kou blijven staan als er
iets rond het file-probleem wordt besloten.

>De "betrokkenheid" zal voor een belangrijk deel afhangen van de kennis
welke men over politiek, bestuur (staatsrechtelijk en bestuurlijk) en
democratie heeft.
Zolang >kennis welke men over politiek, bestuur (staatsrechtelijk en
bestuurlijk)< voorwaarde voor "betrokkenheid" voor de politicus blijft, zal
m.i. de gemiddelde kiezer zich behoorlijk geminacht voelen.
m. vr. gr.,
Gerard Küpfer, kiezer