Autoritaire persoonlijkheden: populisme aanhangers?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Jul 19 00:04:34 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 23:23 18-07-2002 +0200, Joris van den Wittenboer wrote:

>Grappig he? Ze verwerpen iets maar gebruiken het wel voor hetgeen ze willen
>bereiken. mmmm waar komt me dat bekend van voor? Dingen roepen maar niet
>doen? :-)

Daarom is het goed om te kijken naar de onderzoeksopzet. Die kan evolueren, maar de aanvangsopzet blijft meestal als basis vereind. De Franfurters wilden geen fascisme meer, dat was hun politieke stellingsname, hun morele uitgangspunt (ik heb het over de periode na '45). Ze vetrokken dus vanuit een kwalitatief kader. En daar zochten ze gegevens bij. Dat verzamelen van gegevens heeft ipso facto een kwantitatief karakter. Dat betekent echter nog niet dat het ónderzoek kwantitatief was. Om het maar even heel cru te zeggen: de rassentheoretici in de jaren dertig en veertig deden de raarste "empirische" proeven met mensen. Tot in de concentratiekampen toe. Waren deze "wetenschappers" nu positivisten? Geïntereseerd in de relatie tuseen meerbare, kwantitatieve grootheden? Nee, hun uitgansgpunt was de rassenleer, en die wilden ze bewijzen met (selectief verzamelde) gegevens. Geheel andersom werkte het met de anti-fascisten direct na  wo-II net zo. De slinger sloeg als het ware de and
 ere k
ant uit (een mij sympathiekere kant, dat wel). De autoritaire persoonlijkheid was slecht, dat was het uitganspunt. Zij had het fascisme mogelijk gemaakt (iets dat Goldhagen onlangs in weer andere termen heeft proberen aan te tonen). Dat gegeven maakt het onderzoek niet waardenvrij en in essentie niet kwantitatief. Het onderzoek zocht naar bewijsmateriaal om een negatieve kwaliteit te bewijzen.