Autoritaire persoonlijkheden: populisme aanhangers?

Thu Jul 18 23:23:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein schreef:

> "Om dat de "kritische theorie" van de Frankfurter Schule het
"Positivistisch Wetenschapsideaal" verwierp, verwierp ze dus ook
statistisch-kwantitatieve onderzoeksmethoden."- Bart Tromp

Die verwierp ze ook wel, ze ontkwamen er echter niet aan om het toch te
gebruiken om hun "theorie" te toetsen.... Zie Bart tromp even verderop. (ik
copy paste het even voor je)

Doel van het onderzoek was te bekijken:
- of, en zo ja
-in hoeverre er een persoonlijkheidstype voorkomt dat je als "autoritair"
kunt kenmerken.
Dit bekijken deed men op basis van kwantitatieve en statistische technieken
als het enqueteren van proefpersonen (in de praktijk meetsal studenten, dus
vrijwel uitsluitend blanke, in de VS geboren mensen uit de middenklassen;
na iedere enqueteronde werd aan de hand van de uitslagen de vraagstelling
bijgesteld en vefijnd, en zo werd de F-Schaal ontwikkeld.

Grappig he? Ze verwerpen iets maar gebruiken het wel voor hetgeen ze willen
bereiken. mmmm waar komt me dat bekend van voor? Dingen roepen maar niet
doen? :-)

> Niets. Ik bedrijf geen wetenschap. Ik speel een beetje met de gedachte
dat het populisme iets met deze theorie van de autoritaire persoonlijkheid
te maken kan hebben. Als ik op de universiteit zou werken en de sociale
wetenschappen mijn broodwinning zou zijn, dan zou ik er een onderzoek op
zetten. Maar zulks is niet
>het geval. Vergun mij de vrijheid een beetje te dollen.

Die vrijheid gun ik je zeker Hein....

Maar dan mag ik vast ook even wat dollen en stoeien met de  verschillende
theorieen....
In een van die stukken op het forum van democraten.nu  werd ook stress
genoemd als een veroorzaker van meer "sympatie" tov de variabelen uit de
F-schaal...
Nu was er laatst een documentaire over stress bij een bepaalde groep apen.
Een belangrijke veroorzaker van stress was statusverschil, hoe meer
statusverschil er bestond /ervaren werd door apen, pak slaag bv hoe meer
stress, hoe korter het leven..... En nu even kort door de bocht.... En vrij
vertaald naar mensen. Willen we dus voorkomen dat een grote groep mensen
achter allerlei fascistische ideeen aan gaan lopen ( en ook nog langer
leven) dan moeten we het statusverschil zo laag mogelijk houden.... Dus de
inkomensverschillen naar beneden en niet laten oplopen....... Zijn er hier
biologen onder de lezers die er iets meer over kunnen zeggen? of misschien
medici/psychologen?

Groet Joris