Weglopen voor inhoudelijke discussie

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Sat Jul 13 03:57:04 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Beste Henk Elegeert,
>
> Je bent inderdaad een typische vertegenwoordiger van de huidige mainstream
> in D66. Lees de steekwoorden in je reactie nog maar eens voor aan een
> buitenstaander.

Mijn steekwoorden, Henk,

- democratie voor de burger mogelijk maken, en democratie naar de burger
(communicatie/informatie/controle)
- bestuurlijke hervorming met een plaats voor de burger daarin (van
ideeenvorming tot implementatie) en (communicatie/informatie/controle)
- pro actief betrekken van burgers bij beleid (van ideeenvorming tot
implementatie)
- naar een nieuwe vorm van politiek (eerder
ondersteunend/dienstverlenend dan macht zoekend)
- het partij-programma met meer invloed van de burger(s) (uit de
contacten halen die ontstaan via ondersteuning/dienstverlening)

mogelijk dat ze in deze context een wat duidelijker betekenis krijgen.

> Mijn opmerking over Van Boxtel betrof een recente stoom-afblazen
> D66-bijeenkomst in Amsterdam (Aristo) waar Van Boxtel als enige (en
> terecht, want ik heb toen meegeturfd) opmerkte dat 90 procent van de korte
> bijdragen uit de zaal procedures betroffen in plaats van inhoud.

Maar dat gebeurt toch altijd, Henk, als men in verwarring is, zich niet
vrij voelt zich te uiten, of geen weerklank vindt, of niet o' serieus
genomen voelt, of zich verslagen voelt, etc. Belangrijk signaal dus.

Het kan natuurlijk ook dat men zelf ook niet goed weet wat hen is
overkomen.

En zeg nu zelf, wie (van de kiezers, want heeft ie tijd?) is er
eigenlijk echt op de hoogte van het beleid dat werd uitgevoerd, werd
voorbereid, van de vorderingen en hoe werdt hij/zij daarin dan
betrokken?
Kon die wel echt deelnemen aan het debat en zo ja, waar dan?
Welke mogelijkheden - rekeningen houdend met het moordend tempo waarin
velen moeten leven - stonden hen ter beschikking, welke communicatie
kanalen stonden hen te beschikking? ICT? Andere vormen van overleg
middels ICT? Werd de burger zelf niet geconfronteerd met een soort van
populisme bedreven door de politiek?
Over de hoofden van de burger heen, nauwelijks nog serieus genomen door
de bestuurders?
Besturen die het referendum voor eigen politieke opvattingen gingen
inzetten en voor eigen doeleinden?

Maar is de politiek (ook D66) bereidt haar eigen rol in het functioneren
van de democratie te beschouwen?
Is D66 ook bereidt zich te heroriënteren op haar voornemen directe
democratie maar dan via een andere weg en op basis van een andere visie
gestalte te geven?

Henk Elegeert