Haalt PvdA ons in? (over partijleiderschap)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Jul 13 00:54:38 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 00:33 13-07-2002 +0200, Lenny wrote:

>Je verward leider leren spelen en werkelijk leiderschap. Natuurlijke leiders spelen het niet ze zijn het gewoon. Dus is er wel degelijk verschil tussen de opgeleide cursist en de natuurlijke Leider!
>Ik denk dat eric zoiets op het oog heeft..

Wel, dear lenny, we komen nu op een lastig terrein. Eigenlijk is er sprake van een mix van talent (nature) en getrainde vaardigheid (nurture). Ik heb cursisten gezien, serieus, die in een vijfdaagse training groeiden van timide, onzekere mannen (vrouwen) tot heldere, krachtige, goed luisterende leidinggevenden. Had te maken met het aanboren van hidden talents. Een training ontwikkelt het onontwikkelde, het laat de latente talenten boven komen en vorm krijgen. een training leert weer aan wat in de opvoeding is afgeleerd (opkomen voor jezelf bijvoorbeeld).

Maar in één ding hebben erik en jij gelijk: als er niets is kan het ook niet gemobiliseerd worden. Empowerment is onmogelijk zonder verborgen power.

Sleep tight, Hein.