Haalt PvdA ons in?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jul 11 16:25:07 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:00 11-07-2002 +0200, Erik van Buiten wrote:

>Ik deel je idee dat het raar is dat leden geen invloed hebben op de keuze
>van een D66-partijleider. Maar wat is dat voor functie? Is daar een profiel
>voor? Heeft hij/zij bevoegdheden? Moet een partijleider in de Tweede Kamer
>zitten?

Je hebt gelijk als je zegt dat de partijleider geen formele functie is. Wel kan je stellen dat de partijleider een soort woordvoerder is: het gezicht van de partij. Het is een belangrijk ambassadeursfunctie, en ook een bepalende functie als het gaat om politieke koers. Daarom moet zo'n partijleider breed gedragen worden, niet alleen door de fractie. Dat hebben ze bij de PvdA goed in de smiezen gekregen.

>De leden kiezen een lijsttrekker.

Bij ons niet. Op het congres, waar hooguit 700 van de leden bijeenkomen, wordt de lijsttrekker, en dús de partijleider gekozen. En we kunnen nu wel vinden dat de lijsttrekker/fractievoorzitter geen partijleider is, de buitenwacht vindt dat wel.

>Degene die ons het meeste stemmen van kiezers lijkt op te leveren. Dat hoeft geen absoluut leider te zijn. De keuze voor Thom de Graaf voor het fractie-leiderschap is logisch. Maar
>waarom denken veel leden dat hij dan ook automatisch de partijleider is?

Omdat hij toch, gedurende de campagne, maar ook erna, als meest in het oog springende woordvoerder aan te merken is.

>Was Van Mierlo als minister dat dan niet meer?

Is dit een open of een retorische vraag?

>Een partijleiderschap is een informele rol, gebaseerd op breed vertrouwen en
>erkenning bij de leden.

Dan is het ook beter de hele partij over deze rol te laten beslissen.

>De PvdA heeft het rare idee dat een partijleiderschap een formele functie
>is. Kan niet, is volksverlakkerij.

Bij de PvdA erkent men dat een fractievoorzitter bijna automatisch als partijleider gezien wordt. Dus ze erkennen de feitelijkheid en laten als gevolg daarvan  álle leden meebeslissen. Een goede zaak, lijkt me.

>Gaan ze zo'n referendum ook houden als ze een premier mogen leveren?

I don't know, vraag het hen.

>Volgens mij is de partij-top van de PvdA zo in de war dat ze geen idee hebben welke richting ze op moeten, wat de achterban is en wat die wil.

Dat is bij ons ook het geval. Zie ongehoord.net en democraten.nu (haha). Daarvoor hoeven we ons dus niet te schamen. Alle paarse partijen hebben er last van. Alleen de VVD heeft het weer lekker geregeld, als paarse partij. De verkiezingen verliezen en dan de formatie naar je hand zetten, je moet maar durven.

>Dus richten ze zich maar tot de leden.

Als last resort? Dat denk ik niet. Democratie is geen wanhoopsdaad. Als dat zo was dan waren wij als democraten super-wanhopigen ;-)