Haalt PvdA ons in?

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Thu Jul 11 16:00:51 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

Ik deel je idee dat het raar is dat leden geen invloed hebben op de keuze
van een D66-partijleider. Maar wat is dat voor functie? Is daar een profiel
voor? Heeft hij/zij bevoegdheden? Moet een partijleider in de Tweede Kamer
zitten?

De leden kiezen een lijsttrekker. Degene die ons het meeste stemmen van
kiezers lijkt op te leveren. Dat hoeft geen absoluut leider te zijn. De
keuze voor Thom de Graaf voor het fractie-leiderschap is logisch. Maar
waarom denken veel leden dat hij dan ook automatisch de partijleider is? Was
Van Mierlo als minister dat dan niet meer?
Een partijleiderschap is een informele rol, gebaseerd op breed vertrouwen en
erkenning bij de leden. Zoiets geeft meer ruimte en basis dan welke andere
formele legitimatie dan ook. Maar die kan ook snel wegvallen. Ik hoop dan
ook dat Thom dat leiderschap stevig en herkenbaar vormgeeft, bijvoorbeeld op
het bijzonder congres in september in Arnhem.

De PvdA heeft het rare idee dat een partijleiderschap een formele functie
is. Kan niet, is volksverlakkerij. Gaan ze zo'n referendum ook houden als ze
een premier mogen leveren? Met serieuze kandidaten? Lijkt me niet. Volgens
mij is de partij-top van de PvdA zo in de war dat ze geen idee hebben welke
richting ze op moeten, wat de achterban is en wat die wil. Dus richten ze
zich maar tot de leden. Ze verkopen gebrek aan leiderschap en richting als
vernieuwing en democratie. Pas als ze dat volhouden in tijden van voorspoed
en regeren, dan hebben ze zichzelf echt vernieuwd!

Groeten, Erik