Analyse hedendaags populisme

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jul 11 02:23:58 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 21:55 10-07-2002 +0200, Martin Lentink (D66/GroenLinks) wrote:

>Waarom wil jij dat niet inzien? Met deze ideeën acht ik mij verre van "zelf
>populist", ben ik juist lid omdat ik vind dat "politiek bedrijven" het
>tegenwicht tegen dat gedachtengoed moet vormen. En daar voel ik me geen
>centimeter schuldig om.

We kunnen elkaar de hand schudden, Martin. En terecht dat je je niet schuldig voelt. De nieuwe politieke correctheid heeft fluwelen handen t.a.v. het zogeheten gedachte(n)goed van Pim Fortuijn. Dat hele opgeklopte, demagogische demoniseringsverhaal heeft z'n werk gedaan: je mag hedentendage niet meer zeggen dat je het LPF-isme weerzinwekkend vindt. Je mag geen historische of politiek theoretische gelijkenissen meer trekken. De vrijheid van uiting is de laatste maanden beschadigd, ernstig beschadigd naar mijn smaak. Er lijkt een nieuw taboe te zijn geboren: je openlijk uiten tegen de mentaliteit van de LPF. Dat mag niet meer, dat maakt je verdacht. Bulshit. Zelfs binnen onze eigen partij worden de stemmen luider van hen die vinden dat "er wel wat in zit".
Wat zit er dan in godesnaam in:

* een wereldreligie en een wereldcultuur in talloze verschijningsvormen over één kam scheren en      "achterlijk" noemen?
* de persvrijheid willen beperken?
* minachting hebben voor een eigen ledenbestand?
* de grenzen willen sluiten voor vluchtende vreemdelingen?
* natuur en milieu willen opofferen voor meer en bredere wegen?
* Referenda willen afschaffen?
* Indentificatieplicht willen invoeren?
* Een scheiding willen maken tussen goed verdienende en arme allochtonen (als het bijvoorbeeld gaat om het recht op gezinshereniging)
* Geen investeringen meer willen doen in onderwijs en zorg?
 (en ik kan nog even doorgaan).

Populisme en democratie zijn  twee verschillende systemen. In de democratie zit zeker een populistisch element, maar het omgekeerde is niet waar. Populisme staat vaak lijnrecht tegenover de democratie. De minachting voor minderheden, de rancune ten aanzien van de vrije pers en de verheerlijking van het leiderschapsbeginsel zijn bijvoorbeeld anti-democratische verschijningen. De democratie dus verdedigen tegen de anti-democratische tendenzen van het populisme is één van onze taken als democraten.

Op dit moment is het vormen van een front tegen het nieuwe rechtse regime een daad van vooruitziendheid en van politieke moed.

Amen.