Analyse hedendaags populisme

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Jul 10 18:46:45 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 16:43 10-07-2002 +0200, Fritz van Rikxoort wrote:

>Volgens mij generaliseer je zelf mensen die heldere taal spreken (die
>problemen van alledag bij hun namen noemen en concrete oplossingen
>voorstellen) onder de noemer "populist"

Beste Fritz, ik heb een paar maanden aangehikt tegen dit "de waarheid spreken". Of "heldere taal". Die taal is helemaal niet duidelijk. Als zo'n LPF-volgeling zegt "Pim durfde te zeggen wat wij dachten", dan wil hij zeggen: "Pim wil de buitenlanders buiten de deur houden, en dat wil ik ook". Maar dat zegt hij niet. Als een LPF-er zegt: "Vrijheid van meningsuiting", dan bedoelt hij te zeggen: "Ik wil vrijelijk buitenlandervijandelijke  taal kunnen spuien, maar als de media daar iets mee doen wat ik niet wens dan moeten die media gemuilkorfd worden...". Heldere taal?
En wat voor concrete oplossingen heb je voor je geestesoog? Ik heb nog geen concrete oplossing gehoord. Ene Varela wenst irissen van vluchtelingen te scannen op een vreemd vliegveld. Wat een zotteklap. Dat is behalve onwenselijk ook nog eens onmogelijk. Heeft deze man wel eens een vreemd vliegveld meegemaakt, met name in landen als Afganistan, Ghana, Iraq of Bangla Desh? Denkt hij nou echt dat daar een ultramodern iris-scan kantoortje ingesteld kan worden? Wie doet dat? Met welk geld? En wie zegt niet dat er één grote belazerij rond die irissen gaat ontstaan? M.a.w. deze mensen als Varela of janssen van Raay met hun heldere taal hebben geen benul van waarover ze praten. Ze plassen makkelijke borrelpraatjes en café-gezwets. Ja, dat is populisme, prima, laat dat vooral blijven bestaan, maar laten we dat populisme vooral niet als beleidsleidraad nemen. Populisme hoort in de kroeg, niet in 's lands vergaderzalen. Noem me nu maar elitair,  het zij zo.