Analyse hedendaags populisme

Wed Jul 10 16:43:31 CEST 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Hein van Meeteren <heinwvm at chello.nl>
Datum: woensdag 10 juli 2002 14:47

>Is zeker realistsich, en ik begin Thomas steeds beter te bergijpen op dit
punt. Zeer recent werd op een winkel in de gemeente Heerde asielzeoekers
gevraagd om n voor n binnen te komen. Want "Die mensen stelen allemaal",
volgens een plaatselijke populist. Dit soort generalisaties, hoe pupulair
ook, zijn het zaad van systemen die kunnen (let op, ik zeg kunnen) uitmonden
in moord, onderdrukkling en Leiderschapsverering.

Volgens mij generaliseer je zelf mensen die heldere taal spreken (die
problemen van alledag bij hun namen noemen en concrete oplossingen
voorstellen) onder de noemer "populist"
en generaliseer je de behoefte van mensen om serieus genomen te worden door
hun alledaagse problemen onder woorden gebracht te zien, er oprechte
aandacht voor te krijgen en hun behoefte dat alles geprobeerd wordt die
problemen op te lossen onder de noemer "behoefte aan een sterke man".
Veel mensen die al lang hun geduld hebben verloren vinden het gewoon een
verademing als politici zich eens niet verschuilen achter onderdrukkende
politieke correcthied, onbeduidende partijpolitieke (lees: persoonlijke)
belangetjes en procedurele excuses en jij-bakken voor hun eigen falen.

Dit soort in ons kikkerlandje nog steeds heel erg populaire en populistische
generalisaties kunnen, let op: ik zeg ook kunnen  ;-)   leiden tot het
ondergraven van onze zo geliefde en nodige democratische processen
(debatten, herhaalde besluitvorming en herhaalde uitvoering) en tot gevaren
nadat echte problemen te lang zijn genegeerd en "slachoffers" ervan echt
gefrustreerd raken.

Fritz van Rikxoort

Disclaimer
Overigens is dit bericht geen steun voor discriminatie van winkelend
publiek. Niet te veel klanten tegelijk binnenlaten kan in extreme
omstandigheden (gebrek aan snelle beschikbaarheid politie en effectieve
vervolging winkeldieven, uiteindelijk ook preventief werkend) misschien een
tijdelijk aanvaardbare oplossing zijn (soort ordehandhaving, mag de overheid
ook, mag je burgers en winkeliers niet helemaal verbieden), maar dan zonder
onderscheids des aanziens des persoons.