De Graaf geen lijsttrekker!

Wim Rampen (thuis) w.rampen at PLANET.NL
Thu Jan 31 06:29:25 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

----- Original Message -----
From: "Henk Vreekamp" <vreekamp at knoware.nl>
To: <D66 at nic.surfnet.nl>
Sent: Wednesday, January 30, 2002 8:46 PM
Subject: De Graaf geen lijsttrekker!

Beste Henk,

Mijn interpretatie van dezelfde discussie is een volledig andere: dG heeft zich m.i. prima opgesteld in de discussie tegenover B. Het opheffen van multiculturalisme is werkelijk onrealistisch. We zijn een multi-culturele samenleving en daar moeten we mee leren omgaan. Ik zie ook niet in hoe een multiculturele samenleving onvoldoende grond voor sociale oplossingen kan hebben. Sociale oplossingen zitten niet in het begrip "multicultureel" of "monocultureel". Sociale oplossingen zitten in de wijze waarop wij mensen (en als hun vertegenwoordigers, de politiek) omgaan met de maatschappelijke omstandigheden. B roept over "Bloedwraak" en zegt feitelijk dat dat de multiculturele samenleving in de weg staat. dG geeft aan dat er meer mensen van andere culturen zijn die dit ook verwerpen dan mensen die ervoor zijn. dG geeft aan dat de uitgangspositie moet zijn dat alle bewoners van dit land hier mogen leven met de vrijheden die we ze geven door middel van wetten en beginselen uit de grondwet, en tegelijkertijd hierdoor ook gebonden worden. Dat is exact waar het om gaat. dG geeft aan dat er gewerkt moet worden aan integratie en niet aan assimilatie. Een prima onderscheidend element. Ik ben het met je eens, Henk, als je zegt dat men in deze discussie te weinig concreet is geworden. Maar dit verwijt treft ook B, die wel degelijk geen antwoord heeft gegeven op de vraag naar concrete voorstellen van dG. Mijns inziens heeft dG in deze discussie prima weten bloot te leggen dat andere partijen, en in dit geval specifiek het CDA, zich laten verleiden door de rethoriek van anderen. D66 wil hier niet aan mee doen. Voor mij een winstpunt.

Groet,

Wim