De Graaf geen lijsttrekker!

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Jan 31 09:40:59 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 06:29 31-01-2002 +0100, Wim Rampen \(thuis\) wrote:

>Mijns inziens heeft dG in deze discussie prima weten bloot te leggen dat
>andere partijen, en in dit geval specifiek het CDA, zich laten verleiden
>door de rethoriek van anderen. D66 wil hier niet aan mee doen. Voor mij
>een winstpunt.

Kan me hierbij aansluiten, maar toch een kanttekening: niet alleen de
rhetoriek, ook de vóóronderstellingen van Balkenende deugen niet. Eén van
de vooronderstellingen is het bestaan van een bestaande "monocultuur"
waaraan en waarin aangepast en geïntegreerd dient te worden (tegen
betaling, als het aan vBoxtel ligt). Er is dus, in de ogen van vB en
Fortuyn, een "vreemde" cultuur en een "eigen cultuur".

Deze vooronderstelling is weerzinwekkend, want (a) onwaar en (b) op het
randje van "eigen volk eerst".

(a) onwaar: de Nederlandse cultuur is aantoonbaar een mengcultuur, in ieder
geval een uit subculturen samengestelde cultuur. Door de open grenzen, de
ontwikkelde media, de economische, militaire en sociale historie van ons
land, door de plaats op de wereldkaart (Europa) en door het feit dat in
Nederland enkele wereldwijd opererende multinationals gevestigd zijn (met
alle "buitenlandse" invloeden van dien), is ons land een voorbeeld, een
model van multi-ethniciteit en multiculturaliteit geworden. Anders dan het
model VS, overigens. Als er íets is dat typisch Nederlands genoemd mag
worden, dan is het die multiculturaliteit wel, gedragen door tolerantie en
het opzoeken en respecteren van elkaars grenzen. Natuurlijk gelden voor al
die Nederlanders dezelfde wetten, dezelfde hoofdtaal en als het moet
dezelfde sancties (als uitvloeisel van die wetten). Maar dat is iets
anders. Mensen die dit typische Nederlandse model thans aanvallen zijn
bezig onze grondslagen te bedreigen. Dáár schuilt het gigantische gevaar
bij de verrechtsing die thans gaande is.

(b) De vooronderstelling van een "eigen monocultuur" is, gezien het
bovenstaande, slechts het (politieke) idee van één van de groeperingen die
tot de samenstellende subculturen van die "multicultuur" (wel een vreselijk
woord, dat geef ik toe)  behoren. In dit geval de blanke christenen uit de
provincie. Die voelen zich kennelijk bedreigd en vragen om aanpassing aan
zichzelf. En daarmee plaatsten zij zichzelf bóven de andere samenstellende
delen, boven de andere subculturen waaruit de multicultuur is opgebouwd. In
mijn ogen een egoïstische, zelfingenomen houding, grenzend aan
superioriteitswaan. Eén subcultuur wil de andere subculturen met dwang
overheersen.  Dit is bovendien in strijd met het gelijkheidsbeginsel.

Hier had ik Thom graag wat feller gezien. Het is namelijk niet alleen een
intellectuele discussie, niet alleen een politiek theoretische discussie,
het is harde werkelijkheid. Het CDA moet daarom hard en gericht hierop
aangevallen worden. Op de vooronderstellingen. LN idemdito.
Zijn er lijstgenoten die deze visie delen?

Hein.