Rechts/ links: maar wat te doen?

Erik van Buiten e.vanbuiten at SCIENCEGUIDE.ORG
Tue Jan 29 13:04:57 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Wim en Henk (en andere lijsters),

Dank voor jullie analyses. Ik betwijfel of rechts en links nog zinvolle
aanduidingen zijn voor politieke bewegingen, behalve dat het oude vertrouwde
begrippen zijn, die snel duidelijk maken wat er bedoeld wordt. Als we echt
willen begrijpen waarom de trend naar rechts gaande is, zullen we serieuzer
moeten kijken naar de achtergronden.

Wat mij opvalt is dat we in vrijwel het hele Westerse deel van de wereld een
verandering naar conservatieve, rechtse partijen zien. Waar in de jaren'90
de linker-georienteerden regeerden (Blair, Schroder, Kok, Clinton, Jospin)
zien we nu dat de conservatieven/anti-overheidsdenkers de bovenstroom
voeren. Dit is al het geval in de VS, Australie, Oostenrijk en in Zuid
Europa, maar je ziet deze opkomst ook in bv Duitsland, Nederland en
Engeland. Rechts komt weer terug op het niveau waar ze in de jaren'80 ook
zaten. Kan iemand mij duidelijk maken dat ik onzin praat als ik een
trendmatige politieke beweging zie van steeds ongeveer een decennium?

Volgens mij komt deze behoefte aan verandering bij de kiezer voort uit een
permanente onvrede over de regering. Een regering kan nooit alles waarmaken
wat ze beloofd, heeft uit politiek opportunisme voor bepaalde onderwerpen
een blinde vlek/dovemansoren en verliest naar verloop van tijd aan ambitie
en vernieuwingsdrang. Macht corrumpeert immers, maar smaakt vooral naar
meer. Fouten worden dus niet ruiterlijk erkend, opstappen is taboe en een
minister vervangen is politiek not-done geworden. We houden elkaar liever
het handje boven het hoofd. Dit klinkt veroordelend, maar is nu eenmaal een
fact of politics (goed engels, jongens?). Ook D66 is aan deze wetmatigheden
niet ontkomen. We hebben zelf niet durven offeren, maar ook andere
coalitie-partijen gesteund in het vasthouden aan het pluche. En dat vooral
omdat het zo verrotte moeilijk is om wetmatigheden te veranderen. Dat vraagt
lef, discipline en doelgerichtheid (lange termijn). Maar korte
termijn-doelen maken dat deze wetmatigheden niet van binnen uit veranderd
worden.

Gevolg is dat de emoties van burgers rond bijvoorbeeld de zorg, veiligheid
en mobiliteit genegeerd worden. Door de VVD, PvdA, maar ook door D66!
Borst, Korthals en Netelenbos worden beschermd, en de burger baalt hiervan.
Niet omdat ze bloed willen zien, maar omdat de regerende partijen de roep om
verandering bij de verantwoordelijken niet gehonoreerd zien worden. De
burger voelt zich genegeerd en krijgt dus oog voor alternatieven. Bij ons is
dat Fortuyn, bij de Duitsers is dat Stoiber en in Italie is Berlusconi al
gekozen. Mensen die met veel geluid en een gelikte presentatie de onvrede
kunnen mobiliseren.

Uitgaande van de politieke trends die per decennium veranderingen brengen in
de politieke voorkeuren, moeten we rekening houden met een lastige tijd,
maar ook weer mogelijkheden voor de toekomst. Rond 2010 staat de kiezer
immers weer te schreeuwen om vernieuwing! Willen ze af van die kille
anti-overheidsdenkers. Willen ze dat de overheid weer dienstbaar is naar de
burgers. Willen ze een redelijk alternatief. En daar liggen de echte kansen
voor D66. Niet nu alleen een beetje opportunistisch links en/of rechts
meelullen om een paar zeteltjes meer binnen te halen, maar D66 moet zich
voorbereiden op de volgende verandering. Er moet dus een goede gefundeerde
campagne komen, die de basis legt voor de toekomstige rol van de partij,
over 4 of 8 jaar. En dan kunnen we echt successen boeken. Maar dat vereist
een lange-termijn stratgie en regie voor de toekomst.

Kan dat? Kan D66 een regie voeren naar de toekomst? Lastig. Van Mierlo bleek
begin jaren'90 perfect te kunnen appeleren aan de behoefte aan verandering.
Met een redelijk verhaal, maar duidelijk gericht op ondermijning van de
natuurlijke rol van het CDA. Een politiek meesterwerk. Maar de partij was
niet klaar voor dat succes. Het succes van Van Mierlo kom door de partij
nauwelijks ingevuld worden. 24 zetels en veel kamerleden waar we meer last
van hadden, dan genoegen. Ook in het denkwerk (bestuur, fractie, SWB) was
onvoldoende structuur om een duidelijk profiel op te bouwen. En Van mierlo
gaf geen leiding aan het opbouwen van die politieke lijn. Een politieke
blunder 1e klas van de Meester. Helaas vulde niemand de leegte in. In de
schaduw van de Meester bleek weinig te groeien.

Volgens mij moeten we hieruit leren dat een stevige partij meerdere pijlers
heeft. Meedere personen die leiding geven aan meerdere processen in de
partij.
Ook op deze lijst is de fixatie op Thom's doen en laten groot. Prima, hoor,
maar als we onze toekomst in handen leggen van Thom alleen, maken we als
partij-leden zelf de grootste blunder. Een stevige partij wordt gedragen
door een groep mensen in bestuur, fracties, PC die elkaar scherp houdt,
elkaar op de flikker geeft als nodig, en vooral elkaar opstuwt naar betere
resultaten op de lange termijn. Als die focus in de partij ontbreekt,
ontstaan bedrijfsongelukken zoals het stemadvies van Wijers. Als de
politieke lijn duidelijk is, en de personele behoeften daarvoor duidelijk
zijn, dan weet iedereen in de partij wat we gaan doen, en wie daarvoor nodig
zijn. De partijleden zijn nu in verwarring over onze lijn, dus een grote
kans dat de kandidatenlijst volgende week die verwarring zichtbaar maakt. Ik
hoop dat de uitkomst van de interne verkiezing voldoende basis geeft om een
heldere lijn te gaan bouwen. We kunnen kiezen voor opportunistische
D66-kandidaten die primair hun eigen lijn kiezen, en de partij meer als
bijzaak zien en niet als fundament. Maar als de leden hier zelf voor kiezen,
zegt dat dan meer over de kandidaten, of over het fundament?

Groeten en bedankt voor de aandacht,

Erik van Buiten