Eet meer freud. was Re: Rechts-af ! (was: De Graaf op radio)

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Mon Jan 28 10:17:44 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Nee, niet Freudiaans maar Adleriaans.
> Maar iets anders: je hebt een goed punt aangeroerd. Dat van
> "politiekje-pakken". Al jaren is het voelbaar en wordt het steeds
> zichtbaarder: politici worden diep gewantrouwd door grote delen van
> hetzelfde volk dat ze geacht worden te vertegenwoordigen. Een deel van die
> minachting voor politici kan ik zelfs volgen, helaas.

Het is hard nodig dat de burger een (nieuwe) rol krijgt in de democratie
die verder gaat dan het stemmen.
Het kan niet zo zijn dat de burger(s) vervolgens zijn overgeleverd aan
een aantal organisaties, politieke partijen genaamd, die zeggen het
beste voor te hebben met de uitgebrachte stem van het volk.

Die, vervolgens voor de komende jaren niet meer naar die burger om te
kijken of hen enige vorm van betekenis te geven in de democratie, maar
die rol nu voor zichzelf op te eisen. Deze scheefgegroeide verhouding
dient te worden herstelt, en op een wijze die de burger weer bij het
democratische proces betrekt en ook hem/haar daar onderdeel van maakt.

>Als je ziet hoe
> bepaalde politici slechts uit zijn op eigenbelang, meestal carriere, dan
> komt -bij mij althans- een bittere smaak naar boven.

Wat mij stoort is dat slechts een gering deel van het Nederlands volk
zich direct of indirect met politiek bemoeien (grosso mode de politieke
partijen en wat belanghebbenden) en dat de democratie vervolgens in een
paar handen terecht komt en/maar zeker niet bij de burger. Het zijn ook
uitgerekend de politici die de burger daarin niet vertrouwen. Wat is
hier aan de hand?! Het kan dus ook niet bevreemden dat de burger de
politicus niet vertrouwd.

>Voksvertegenwoordiger
> zijn is en blijft een roeping, een heel serieuze en heel verantwoordelijke
> roeping.

Zo zou het moeten zijn, maar die is haar roeping kwijt (heeft het doel
uit het oog verloren) en heeft de democratie naar zich toegetrokken en
de burger buiten spel gezet. De volksvertegenwoordiging zoals we dat nu
vorm en inhoud geven zit op een dood spoor.

> Zo ervaar ik dat.

Dat is mooi, Hein, maar nu graag een invulling voor de burger die weer
zelf de democratie ter hand moet kunnen nemen.

Henk Elegeert