Rechts-af ! (was: De Graaf op radio)

Tjerk Jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Mon Jan 28 04:29:24 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Hein,

Ik besloot dit keer eens niet te laat te zijn met de verzending van mijn
stemlijst en hij is dus inmiddels weg. Ik heb medelijden met Mark in de
States, dat het van het meest ontwikkeld en vooruitstrevend land niet eens
meer mogelijk is de post binnen twee weken naar het platte land  aan de
Noordzee te krijgen. Herman is in deze ook niet optimistisch en heeft
Lousewies tot postduif bevordert. Maar van Herman kan ik schrijven, dat ik
rond de kerstdagen le Chagrin van België van Hugo Claus gelezen heb en van
al te lang vertoeven in West Vlaanderen word je ook niet vrolijker, laat
staan demokratischer! Ik heb op mijn manier strategisch gestemd, best wel
goed voor je en in deze onzekere tijden moet je je realiseren dat op het
stemformulier zo'n autoreplyer zit, dus, wie weet!

De pest is wel, dat de taak van een gekozen volksvertegenwoordiger vooral
bestaat uit het lezen van dossiers, waarin alle argumenten pro en contra een
issue staan vermeld, daarover beraadslagen met de partijgenoten in de
fractie, eventueel ook met de woordvoerders van andere partijen, het
ingenomen standpunt vervolgens verdedigen in de fractie en als je veel
mazzel hebt, kan je ook dan nog je eigen idee kwijt in het openbaar, de
commissievergadering en wie weet, misschien zelfs in de plenaire
vergadering, de Tweede Kamer. De pers staat continu op de loer en wil van
jou een uitspraak. Leuk spelletje dus.

Maar de eenvoudige burger, zoals ik ook, ziet alleen maar zijn trein niet op
tijd vertrekken, zijn winkel om 5 over 8 dicht,  zijn dochter met te veel
vrije tijd dus vrijheid dus problemen omdat er weer een onderwijzer niet is,
zijn schoonmoeder aftakelen en er is maar geen plek vrij dus ze moet bij
ons, en dan nemen we dan toch maar de auto en staan in Utrecht zelf al in de
file en kunnen slechts met verbijstering luisteren op de radio naar alle
files buiten Utrecht, en dan rijd ik nog 1 € te hard en word nog
gefotografeerd ook en dat nu, dat alles nu, Hein, is de schuld van de
politiek! En wat ze al doen aan die Marokanen en Turken, daar deugt al
helemaal niets van. Niets multicultureel, niets intercultureel.

Met welke staatsvorm dan ook, dat los je niet op!.

Succes,

Tjerk