Rechts-af ! (was: De Graaf op radio)

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sun Jan 27 21:11:26 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 19:05 27-01-2002 +0100, Tjerk Jouwstra wrote:

>PS: Hein: was domocratie nu een freudiaanse verschrijving?

Nee, niet Freudiaans maar Adleriaans.
Maar iets anders: je hebt een goed punt aangeroerd. Dat van
"politiekje-pakken". Al jaren is het voelbaar en wordt het steeds
zichtbaarder: politici worden diep gewantrouwd door grote delen van
hetzelfde volk dat ze geacht worden te vertegenwoordigen. Een deel van die
minachting voor politici kan ik zelfs volgen, helaas. Als je ziet hoe
bepaalde politici slechts uit zijn op eigenbelang, meestal carriere, dan
komt -bij mij althans- een bittere smaak naar boven. Voksvertegenwoordiger
zijn is en blijft een roeping, een heel serieuze en heel verantwoordelijke
roeping. Zo ervaar ik dat. Het is niet een leuk opstapje naar een
goedbetaald leuk ander baantje. Effe een paar jaartjes in de kamer je
naamsbekendheid oppoetsen, effe je netwerkje opbouwen, en wham, je bent zo
binnen bij McKinsey, PWC of Berenschot. Hoe heete ze ook alweer: Van Zuylen
toch? Niets mis met die clubs overigens, maar  mensen die deze
*mentaliteit* vertonen krijgen heel erge ruzie met me. Minachting voor de
democratie, zo zie ik dat. Ook de popi-jopies van Leefbaar Nederland,
Fortuyn voorop, die denken het parlementaire werk wel eventjes in een paar
daagjes te kunnen regelen, die zullen mijn tanden in hun kuit krijgen. Wat
maak ik me daar boos om. Zo'n Pim die zegt ach, ik kan ook wel eventjes
Rotterdam erbij doen, en een paar daagjes Den Haag. Dat is spuwen op de
democratie, en ik, als democraat, zal die mentaliteit, als het me gegeven
is, hard en gericht bestrijden.
Je ziet, ik heb er zin in, beste Tjerk.