Luister mee, kijk mee....

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Jan 5 10:47:30 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 02:13 05-01-2002 +0100, Tjerk Jouwstra wrote:

>Wat dus te doen in tijd en/of staat van oorlog. Geen demokratie, maar gewoon
>het woord van de sterkste uitvoeren, of toch geloven in de -in zich
>legitieme- minderheid die uitgaat van een bestuur van de samenleving, waar
>een ieder zijn zegje kan doen?

Hallo, er is niets voor niets zoiets ontstaan als oorlogsrecht. De
verdragen van Genève bijvoorbeeld trachten een minimum aan civilisatie
tijdens oorlogsvoering af te dwingen. Dat oorlogsmisdadigers nu voor een
tribunaal komen te staan, is pure winst. Dus ook in oorlog moet men
trachten, met name de politici en legerleiding, om die oorlog zo fair
mogelijk te voeren. Dat wil zeggen: militairen tegen militaitren, en niet
militairen tegen burgers, niet moorden als iemand zich heeft overgegeven of
verlagen is, vetrkrachtingen en plunderingen tegengaan etc. Ook een minimum
aan democratie moet tijdens oorlogen gehandhaafd blijven: verkiezingen
laten doorgaan, vrijheid van meningsuiting -onder strategische
beperkingen-  bewaken, etc. etc.

>Weet op wie je morgen stemt, in het Lager Huis,

Dat hangt ervan af hoe men zich uit. Ik zal goed observeren...Groeten HvM