stemadvies TK-lijst

Jan Stehouwer fam.stehouwer at WXS.NL
Sat Jan 5 10:45:29 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste lijsters,

Na elk stemadvies laait de discussie weer op. Ook op deze lijst
maar zeker elders bij de betrokkenen. Dat brengt een stemadvies
nu eenmaal met zich mee. Ik bevind mij niet in het kamp van de
fundies die menen dat stemadviezen zouden moeten worden
verboden, hoewel ook ik van diverse plaatseringen zeer opkijk. Dat
lukt misschien op afdelingsniveau maar zeker niet voor een club
van 12000 leden.
Toch vind ik dit advies onbegrijpelijk. Je bent wel een heel knap
persoon als je de geschiktheid van mensen kunt uitdrukken in
volgordes. Wat is bv het onderscheidend vermogen tussen plaats
30 en 31? (of tussen 3 en 4). Dat kan ik niet bevatten. Ik pleitte
indertijd voor een systeem waarbij men wel enige schifting probeert
aan te brengen maar dan iets in de trant van: "deze 30 personen
zouden allen bij de eerste 10 plaatsen prima kunnen functioneren,
de volgende 20 zagen wij vanaf plaats 15. Partij, kiest u maar"
(Uiteraard zijn daar variaties op denkbaar, daar kan men over
nadenken). Daarnaast is het inderdaad zo dat het systeem van
interne verkiezingen consevatief werkt. Dat komt omdat niewe
kandidaten veel minder gelegenheid hebben om naamsbekendheid
op te bouwen. Daar moet dus iets op verzonnen worden (eerder
beginnen?) en vooral moeten de "nieuwe" kandidaten veel meer
worden ondersteund na het stemadvies: discussies laten voeren,
laten publiciteren, extra democraten,  etc. Je hoopt als modaal lid
dan iemand te ontwaren die iets "extra's" kan brengen, wat dat ook
is.

Een goed 2002 voor u allen en voor D66.

Jan Stehouwer, ex d66