Stemadvies

Marc-Jan Ahne mjahne at HOME.NL
Fri Jan 4 23:10:23 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> [...]
waar
> in een artikeltje ergens binnenin deze editie men het doet voorkomen of de
heer
> H.Wijers in z'n eentje de definitieve lijst voor de tweede
kamerverkiezingen
> heeft samengesteld. Wel heren Olde Kalter en Lunshof: WIJ ZIJN EEN
> DEMOCRATISCHE PARTIJ, WAARIN DE LEDEN HET LAATSTE WOORD HEBBEN!
> Ik doe hierbij dus een beroep op alle aangesloten D66-ers op deze lijst om
je
> eigen mening te verkiezen boven die van een stemadvies van een

Ernst,

Je maakt het zelf ook niet veel fraaier door deze toch wat late reactie. Nu
het stemadvies ter discussie stellen omdat er een advies gegeven wordt vind
ik wat slap. De commissie is op een congres ingesteld, dat was de plaats om
kritiek te leveren en bij mijn weten is zonder al te veel discussie besloten
tot een stemadviescommissie. Dat jij het advies niet wilt volgen is
natuurlijk prima, niemand binnen D66 zal ontkennen dat je daartoe het volste
recht hebt.

Ik zie het advies altijd als een steun om ook eens naar mensen te kijken die
ik wellicht nog niet ken, waarbij de commissie aangeeft of zij mensen al dan
niet geschikt acht voor de kamer. Wanneer het volledig zonder advies kiezen
zou zijn zou vernieuwing echt achterwege blijven. Alleen mensen met een
lange historie in de partij zouden een kans maken, mensen als Boris van der
Ham (die de afgelopen jaren met typische D66 thema's meer in het nieuws is g
eweest dan menig kamerlid) zouden geen schijn van kans hebben. Hein van
Meeteren zou het iets beter doen omdat hij het lef had zich te kandideren
voor het lijsttrekkerschap en daar wat bekendheid door kreeg.

De afgelopen 12 jaar hebben er mensen in de kamer gezeten waarvan na 1
periode afscheid genomen had moeten worden wanneer je keek naar hun
kwaliteiten en prestaties. Dit is niet gebeurd doordat mensen het stemadvies
aan hun laars lapten, prima dat leden dat doen maar denk dan na over het hoe
en waarom van een advies. Steen en been klagen gedurende de eerste vier jaar
paars, D66 was onzichtbaar......maar dan wel diezelfde mensen weer hoog op
de lijst zetten is natuurlijk niet echt verstandig. Een stemadviescommissie
kijkt ook naar prestaties van zittende kamerleden, iets wat onze leden
helaas te weinig doen (overigens hebben ze daar ook te weinig informatie
voor).

Uiteraard maak je je eigen keuze, ik roep je wel op om ook eens te kijken
naar nieuwe mensen die je wellicht nog niet kent!

> Let wel: ik geef hier geen enkele indicatie over wie ik persoonlijk
geschikt
> vindt voor welke plaats, dat doe ik op de plaats waar iedere weldenkende
D66-er
> dat zou moeten doen: op het stembiljet dat tijdig naar het
partijsecretariaat
> geretourneerd wordt en vervolgens op 15 Mei nog eens achter de
stemmachine!

Eens!!!!

> Ernst Debets/
> Zaanstad