Aandacht voor Fortuyn

Henk Elegeert HmjE at HOME.NL
Thu Feb 28 14:38:53 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Henk Vreekamp wrote:

> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Lijsters,
>
> Het verbaast me zeer dat zovelen op deze lijst zo vaak en zo lang bezig zijn
> met Fortuyn. Formeel qua inhoud steeds negatief, maar volgens mij eigenlijk
> vanuit een eindeloze bewondering. Kennelijk is men zelf ongemerkt ook
> slachtoffer van het fenomeen dat charisma heet.

Het ontbreekt de man totaal aan charisma.
Ik zie niet in waar hij het heeft of vandaan zou moeten halen.

> Een aanwijzing voor dit is
> ook dat men niet analytisch kritiek heeft op professor Pim, hem afkeurend
> bewondert. Kortom, ik ga er van uit dat ook op deze lijst velen erover
> denken om Fortuyn te stemmen - hij moet zijn stand van 20 zetels immers toch
> ergens vandaan halen!

Maximaal tien zetels voor nieuwe partijen.
In een democratie wil ik wel eerst zien wie er dat "gebouw" binnen
treden en kunnen beoordelen of dat een bijdrage ten positieve vormt. Als
kiezer kan ik dan pas een werkelijke keuze maken.
Niet op grond van wat geroepen wordt, maar wat men werkelijk doet in de
Tweedekamer.

> Voor een D66-lijst zou ik het serieuzer vinden als men dezelfde energie
> besteedde aan  ledepop De Graaf. Wat doet die eigenlijk fout? (En nou effe
> niet die domme loftuitingen, maar minstens net zulke serieus als de aandacht
> rond professor Pim).

Wat mij betreft zou de vraag moeten zijn wat doet de politiek
verkeerd/fout en met name de politieke partijen.
Wat is/zijn de functies die zij vervullen in de democratie en maakt zij
die (nog) volledig waar of auberhuapt?

De aandacht voor de lijstrekker alleen is wat op zich al fout gaat. Geen
wonder dat Fortuyn zo gemakkelijk kan scoren. En is het werkelijk het
programma dat de doorslag geeft voor de kiezer? Of uitgerekend en met
name het feit dat er enkel met de kiezer wordt gesproken en dan nog
enkel tegen hem of haar wordt gesproken.

Welke participatie vindt er plaats voor de burger in het functioneren
van de democratie?
Geen enkele, er zijn slechts partijen die even hard schreeuwen om
aandacht terwijl volstrekt duidelijk is dat zij die geen van allen echt
verdienen.

Zij (de politieke partijen) zijn enkel in de eigen positie
geïnteresseerd en totaal niet in de burger.
Zelfs het functioneren van de overheid zelve en het benodigde zicht
daarop is (transparantie) wordt door niemand meer echt beoefend.

Niet door de media, niet door de politiek, niet door de burger......

Erger, het bestuur roept zelfs de hulp in van de overheid/of semi- om de
sfeer van wij hebben het goed gedaan hoor. Of acht een van jullie hier
het normaal dat een visitatiecommissie uitslag komt brengen vlak voor de
verkiezingen, waarbij minstens de sfeer ontstaat dat het zittende
bestuur haar werk over het algemeen naar behoren heeft gedaan. En welke
politieke partijen spinnen daar garen bij?

Het ergste is dat ik weet dat daar geen verandering in komt en kan
komen.
Want alles wat daar nu zit ondersteund dat en meer is er ook niet te
kiezen.

Mijn mogelijkheden als kiezer zijn dus beperkt tot datgene dat er nu
reeds is.
Want welke nieuwe partij wenst te worden opgescheept met het resultaat
van wanbeleid van vorige?

Lang leve de democratie......

Henk Elegeert