Wiegel heeft kloten !

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Feb 27 10:45:42 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

At 08:59 27-02-2002 +0000, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

>De keuze die de burger krijgt opgedrongen is dat er gekozen MOET worden uit
>  TWEE opstellingen:
>    1. Politieke correctheid. Paars & oppositie; stemmen en wegwezen, bek
>       houden, nog eens de bek houden en nog eens de bek houden. Men merkt
>       vanzelf wel wat er democratisch gebeurt.
>    2. Rechts-radicaal. Fortuyn en Leefbaar Nederland; dertig jaar zwijgen,
>       dertig jaar bek houden, omzetten in een daad.

Zelf pleit ik al sinds augustus voor nóg een keuze: een partij kiezen die
vechtlustig en integer de aanval opent op het klimaat van sjoemelen dat het
openbare bestuur is gaan verzieken, op een politiek die de burgers
buitensluit i.p.v. bij de politiek betrekt, op carrierisme en clientelisme
in de politiek (i.p.v. opkomen voor principes en politiek zien als een
roeping). Mijn pleidooi was altijd: laat D66 deze partij zijn. Wij zijn de
democraten, als wij het niet doen doet niemand het. Het is onze core
business...

Het begin wordt nu gemaakt, maar het kan feller, als je het mij vraagt.
Wiegel heeft hierin gelijk (maar dat makkelijk zeggen aan de zijlijn): zeg
gewoon eerlijk wat je niet goed hebt gedaan, ram je niet blindelings op de
borst met slechts je goede resultaten. De kiezer prikt daar doorheen en
straft het af.

Om je de waarheid te zeggen: ik voel me nog ietwat eenzaam in D66, óók op
de lijst, als het om deze dingen gaat. Natuurlijk ben ik solidait met de
campagne, natuurlijk sta ik achter Thom en de zijnen, natuurlijk ben ik één
van hen. Maar ik kan me jouw kritiek ook goed voorstellen.  We halen die
dubbele cijfers niet als we er niet een extra portie felheid tegenaan gooien...