Argumenten van Kok (et al.)

Michiel Scheffer D66 mrsch002 at PLANET.NL
Mon Feb 18 17:09:28 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Beste Mark en lijsters,

Meehuilen met de wolven wordt een populaire sport, maar zo wordt wel het
kind met het badwater weg gegooid. Ook 2002 worden normale verkiezingen,
waarbij de regering niet wordt afgerekend op wat ze gedaan heeft maar op wat
ze niet gedaan heeft, waar geen enkele gevestigde partij als redelijk
alternatief voor de huidige regering op kan treden (of omdat hun oppositie
niets voorstelt, of omdat ze aan de coalitie geketend is). Kortom de
afrekening nodigt nieuwe partijen uit, die overigens niets nieuws te bieden
hebben  anders dan vorm. In die zin zijn het ook droevige verkiezingen omdat
zowel Pim als LN met gerecycleerd materiaal van anderen komen. Dat maakt het
inhoudelijk verweer voor de gevestigde partijen alleen maar moeilijker, en
komen ze niet verder dan elkaar afkatten en Pim/LN op symboolpolitiek.

Je vraagt iets van de Paarse partijen wat ze niet kunnen: namelijk erkennen
dat hun beleid mislukt is. Dat is een lastige opdracht want in hun ogen is
hun beleid niet mislukt. Ongeveer 75% van beide regeerakkoorden zijn
uitgevoerd, de staatschuld is op orde, de economie is met 25% gegroeid, de
(zichbtbare) werkloosheid is weg, en er zijn forse investeringen (wel nu
uitgaven) in zorg, veiligheid en onderwijs gedaan. Kortom als je het meet
aan de eigen belofte dan is paars grandioos geslaagd. Het is ook moeilijk om
als medeverantwoordelijke te gaan roepen dat paars mislukt is, ik doe dat
niet en ik vraag dat niet van de betrokkenen. Het veld ruimen is al genoeg
gevraagd: tijd voor een nieuwe generatie.

Gelukkig heeft Kok ons in 1994 gewaarschuwd dat dit een normale (coalitie)
regering zou worden zonder motto. Dus enige ambitie in stelselhervormingen
werd meteen de kop ingedrukt. en het moet gezegd worden op het gebied van
zorg, onderwijs, WAO, en democratie is het allemaal een beleid van kleine
stappen en weinig inspiratie geweest. Bovendien is elke coalitie na acht
jaar versleten en zelden in staat om de problemen die zich dan voordoen op
te lossen. Dat is de mislukking en dat de onvrede: het feit dat het
rood/blauwe pacificatie geen hervorming aandurfde en we nu te lang wachten,
op Donner op de SER, op het CPB maar vooral op politieke daadkracht. Vooral
de PvdA heeft hier de blokkades opgeworpen terwijl de VVD een ijspegel is
als het op bestuurlijk vernieuwing aankomt. Beide partijen kwamen ook met
een versleten team in 1998, dus ook dat beloofde geen elan.

Dat is op zich al reden genoeg voor onvrede vooral voor D66 die op dat
terrein meer ambities had maar die ambities verloren zag gaan in het
huiselijk geweld van de coalitie. Reden juist om die noodzaak van
ingrijpende hervormingen voorop te stellen: waar het gaat om onderwijs, zorg
en WAO. Dat doen we in ons programma. Juist daar staan D66 en LN/Fortuyn
dicht bij elkaar, maar ook in de details zijn er weinig verschillen tussen
de programma's van de verschillende partijen. Afgezien van stijl en vorm en
wat extremen, laveert LN en Pim evengoed in het politiek correcte midden.
wat dat betreft is het lezen van de programma's of het lezen van Pim's
denken over normale onderwerpen ontnuchterend.

Wat de verkiezingen van 2002 uitwijzen is dat er in dit politiek systeem
geen cultuuromslag is te verwachten en dat we feitelijk een constitutionele
revolutie willen. Uiteindelijk wil nu ongeveer 40% van het electoraat een
ander politiek stelsel, waarin de burgemeester gekozen wordt, de kamerleden
in een district en de eerste kamer wordt afgeschaft. Probleem is echter dat
een deel van de hervormers binnen de PvdA in de tang van de regenten zit en
D66 pragmatisch in de coalitie zit.

Als we echt verder willen dan is daar de uitdaging: om in 2002 de minderheid
voor hervorming te vergroten. Het eigen nest bevuilen heeft geen zin, en van
de VVD heldendaden vragen heeft geen zin. Als LN en Pim niet aan de PvdA
weten te knagen dan ligt daar een missie voor D66 om de veranderingsgezinde
krachten in de sociaal liberale trechter te vangen.

Michiel Scheffer