Argumenten van Kok (et al.)

Mon Feb 18 15:01:30 CET 2002

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, over de reactie van 'Paars' op de onvrede die er bestaat
 over Paars-II en de wijze waarop rechts-radicaal daarop inspeelt:

 Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>:
>Welke onvrede? Wat let je om de onvrede te omschrijven of benoemen?

 Da's een uitstekende vraag - hoe omschijft men 'onvrede' ?

 In de media ziet men het tot treurenstoe pinpointen van een en ander
 op het 'immigratie-beleid' maar of wel zo terecht is waag ik te
 betwijfelen. Er is veel meer aan de hand; dat immigratie-beleid lijkt
 me niet meer dan een in het oog springend detail van algemener ver-
 schijnsel.

 Het 'niets-ter-diskussie-stellen', het itemloze gezever, de uitwissel-
 baarheid van politici die daar het gevolg van is, lijkt me beter
 geformuleerd (al roept dat dan weer de vraag op van 'wat dan ?' en
 'hoezo ?').

 Nu de verkiezingen eraan komen, valt vooral op dat alle partijen (ook de
 oppositie) niet alleen niets hebben opgestoken van de les van Fortuyn en
 LN maar die les ook volstrekt negeren. Men doet gewoon alsof er niets aan
 de hand is, in de hoop dat het allemaal vanzelf wel weer overwaait... (de
 zeteltjes worden immers 'vanzelf wel' verdeeld, het worden het alleen wat
 minder) geen goede strategie voor wie zichzelf opwerpt als kandidaat om
 het land te besturen.

 --> Als het aantal zetels gekoppeld zou zijn aan de opkomst, dan zou de
     zaak er mogelijk beter voorstaan. Niets doen wordt dan genadeloos
     afgestraft.

 Als ik gisteren dan zo'n Dijkstal zie... Die man wordt voor de camera's
 genood omdat de dag ervoor zijn campagne begonnen is. Hij wordt dus
 ondersteld iets te gaan zeggen. Maar liefst twee (KRO ?)-journalisten
 zitten op het puntje van hun stoel om het hem zo lastig mogelijk te
 maken... alles zit mee voor een spectakel. Dijkstal hoort in z'n nopjes
 te zijn, Dijkstal gaat Het Volk toespreken !

 --> En wat zegt meneer Dijkstal dan ? Meneer Dijlstal zegt... NIETS !

 Zelf vind ik, dat het afstand moet nemen tot Paars-II een enorme stap
 zou betekenen in het adresseren van de onvrede (en de weigering daar-
 toe bereid te zijn, werkt derhalve versterkend). Om de een of andere
 reden is het moeilijk om te erkennen dat Paars-II hopeloos mislukt is
 en het lijkt wel alsof het onvermogen om zulks te erkennen onderdeel
 is geworden van de lamlendigheid van Paars-II zelf. De zaak is zo
 ontspoord dat ook de oppositie-partijen geen idee meer hebben wat te
 zeggen. Wat moeten ze bestrijden als er niets -HELEMAAL NIETS- wordt
 gezegd ? De SP probeert het nog een beetje door in plaats daarvan met
 'eigen punten' te komen maar de andere oppositie-partijen zijn zelfs
 daartoe niet meer in staat.

 Ik, eerder:
>Het heeft er weg van dat de politiek correcten langzamerhand compleet
>gek aan het worden zijn.

 Henk Elegeert:
>Dat waren ze al langer, maar wat is daar dan mis mee?

 Ik wil iets ZIEN.

 Al het nieuws hangt van lamlendigheid en desintresse aan elkaar. Er
 gaat van alles mis en dan is de reactie zoiets van 'he, er gaat iets
 mis' -een beetje als 'Meneer de Groot' in de Dik-voor-mekaar-show.
    - MDG: 'Oops ik gooi m'n glas om. Wat doen we nu, Dik ?'.
    - DVM: 'Oen, dat je bent; wat 'n oen he ?'

 Ik wil nu eens een keer iets POSITIEFS zien. Bouw ergens een dijk,
 laat een schip te water, open een nieuw NS-station. Vroeger was dat
 allemaal heel gewoon... tegenwoordig weet men niets anders meer te
 bedenken dan oorlog te gaan voeren in een ver land.

 Maar daar zit echt niemand op te wachten.